SAARA MALINEN (1861-1923)
Saara Malisen kuva hänen muistokirjoituksensa yhteydessä Nuorison ystävä-lehdessä 8/1923. |
Niille, joille Suomen evankelis-luterilaisen kirkon
herätysliikkeisiin kuuluva evankelisuus on tuttu ei luultavasti tule tästä
luterilaista tunnustusta korostavasta liikkeestä ensimmäisenä mieleen
horrossaarnaajat, varsinkaan naispuoliset sellaiset, onhan liikkeen pääuoma
tunnettu osaltaan siitä, ettei se hyväksy naisten pappeutta. Tämmöinenkin
tapaus kuitenkin liikkeen historiasta löytyy, ja seuraavaksi suuntaamme Kainuun
nälkämaille Kuhmoon tutustuaksemme Saara Malisen, "Saara-äidin",
tarinaan. Heti alkuun on valittaen todettava, ettei minulla ollut käytössäni
Malisesta 1954 tehtyä elämäkertaa, mutta eiköhän tässä pärjätä.
Nälkämaan lapsi
nälkää paossa
Kuhmo (Malisen aikaan Kuhmoniemi) sijaitsee Kainuun maakunnassa. Wikimedia Commons. |
Saara Malinen syntyi 23. toukokuuta 1861 Kuhmon, joka
silloin tunnettiin nimellä Kuhmoniemi, Lammasperän kylässä Hirvelän talossa
vanhempiensa ainoaksi lapseksi. Olot olivat kodissa köyhät, ja tilanne vain
paheni, kun vuosien 1866-1868 suuret nälkävuodet koettelivat koko Suomea.
Pahimpana vuotena eli vuonna 1868 kuoli parin kuukauden aikana mahdollisesti jopa 10 % maan väestöstä, joillain
alueilla menehtyi jopa viidesosa asujaimistosta. Tosin kaikki
väestökirjanpidosta hävinneet tuhannet ihmiset eivät välttämättä olleet
päätyneet nimettöminä joukkohautoihin, sillä esimerkiksi Kuhmon väestöstä osa
lähti Venäjän puolelle etsimään leipää ja parempia oloja. Niin teki myös
Malisen perhe ja suuntasi Äänisen Karjalaan. Siellä perheen isä kuoli ja äiti
palasi Saaran kanssa takaisin vain todetakseen, että he olivat menettäneet
kotitalonsa. Pieni ja hento Saara joutui vieraiden palvelukseen paimentytöksi.
13-14 -vuotiaana tyttö meni yllättäen horroksiin ja alkoi saarnata
kuulijoilleen parannusta.
Tästä ensimmäisestä saarnailusta ei ainakaan minulla ole
juuri tietoa. 18-vuotiaana hän kuitenkin lähti palvelustytöksi Viipuriin, missä
hänen kerrotaan saaneen eräältä perheeltä hengellistä ohjausta ja herätteitä.
Oliko kyseessä juuri hänen isäntäperheensä on minulle hieman epäselvää, mutta
isäntäperheen myötä hän näki ainakin vähän maailmaa, sillä perhe oleskeli
jonkun verran myös Venäjällä ja kävipä jopa Puolassa asti, Saara tietysti
mukana. Kymmenen vuoden palveluksen jälkeen Malinen päätti palata
kotipitäjäänsä, missä hän äitinsä kanssa hoiti pientä mökkiä, Lammasperän
Mehtolaa, äitinsä kuolemaan asti, jonka jälkeen kämppäkaveriksi tuli kahdeksi
vuodeksi Liisa Pääkkönen ja tämän jälkeen Elli Komulainen, joka olikin Malisen
asuinkumppani 24 vuotta.
Horrossaarnaajana
ja piispan puheilla
Malisen kerrotaan tunteneen kotiseudulle palattuaan halua kertoa
pitäjän asukkaille sielujen autuuden asioista, mutta tunteneensa siinä arkuutta
sukupuolensa, heikkoutensa ja ainakin itse kokemansa heikkolahjaisuuden vuoksi.
Niinpä erään hänen muistokirjoituksensa kirjoittaja M. I. Kuusi sanoo Herran
siksi panneen Malisen saarnaamaan unissaan. Ehkä tämä oli Malisen oma kokemus
ja kertomus. Joka tapauksessa alkoi seitsemän kuukauden jakso, jonka aikana
Malinen saarnasi horroksessa. Näistä saarnoista ja niiden sisällöstä en
valitettavasti ole löytänyt kuvauksia.
Gustaf Johansson (1844-1930) on parhaiten tunnettu toiminnastaan Turun arkkipiispana, mutta tämän 'kertomuksen kannalta olennaisinta on hänen aikansa Kuopion piispana. Wikimedia Commons. |
Sen verran huomiota ne joka tapauksessa herättivät, että
niistä valitettiin Kuopion piispa Gustaf Johanssonille, josta myöhemmin tuli
arkkipiispa, Kuopiossa 1885-1897. Johansson kuulustelikin Malista
piispantarkastuksen yhteydessä, mahdollisesti vuonna 1894. Piispa antoi
kuitenkin tälle varauksettoman siunauksensa, tosin pari asiaa hänellä oli
ehdotettavana. Hän näet kehotti Malista rukoilemaan, että saisi kyvyn puhua
myös valveilla eikä vain horroksessa ja että tuo horroksissa saarnaus saisi
kokonaan jäädä. Lisäksi hän neuvoi tekemään Saarasta pyhäkoulunopettajan, jossa
tehtävässä Malinen toimikin elämänsä loppuvaiheille asti. Pian hän kykenikin saarnaamaan
myös valveilla, Kuusen sanojen mukaan rohkaistuaan mielensä. Kuusi muutenkin
vaikuttaa tulkitsevan asiaa niin, että horrossaarnaus oli todellakin Jumalan
antama lahja, mutta tarkoitettu ainoastaan välivaiheeksi rohkaisemaan Malista
valveilla pidettyjen saarnojen pitoon.
Maininnat piispa Johanssonin myönteisestä suhtautumisesta
ovat sikäli yllättäviä, että häneltä on säilynyt tuolta ajalta hyvin jyrkkiä
lausuntoja unissasaarnaamisesta, jota hän kutsui "saarnataudiksi, jota Savossa ja Karjalassa on paikoin ilmestynyt."
Hänen arvionsa ilmiöstä oli tyly: "Tainnuksissa
saarnaamisesta ei Raamattu tiedä mitään. Se on aivan tauti ja se voi tarttua
eikä ole ihmisten sen yhteyteen rientäminen." Otan tähän vielä yhden
pidemmän pätkän Johanssonin puheesta Oulun seudulla, sillä se käsittelee horrossaarnan
lisäksi myös Johanssonin kantaa naisten harjoittamaan saarnaamiseen: "Raamattu ei tiedä mitään tämmöisestä
saarnasta eikä Jumala voi siihen mielistyä, että semmoista kuljetetaan ympäri.
Tämmöinen saarnataudissa oleva puhuu sitä, mitä hän on kuullut ja lukenut, ja
jos joku on elänyt heränneiden keskuudessa, niin saarnaa hän siinä, mitä on
siinä kuullut, jos ken on mormoonein seassa ollut, niin hän saarnaa mormoonein oppia;
jos ken on metodistien luona elänyt, niin hän saarnaa metodistien opin mukaan.
Tämmöistä on aina ollut ja niitä on nytkin paikoin maassamme, ja jos ken
tuommoisessa tukea hakee, niin pian kyllä hän eksytyksen valtaan joutuu. Jumala
on selvästi sanonut, ettei vaimo saa puhua seurakunnassa ja joka ei Raamatun
selvää sanaa noudata, hän osottaa sillä, ettei hän tahdo olla kuuliainen
Jumalalle."
Tämän perusteella tuntuu ihmeelliseltä, että Johansson olisi
suhtautunut Maliseen niin positiivisesti.
Yksi avain asiaan lienee siinä, että
Johansson piti hengellistä herätystä arvossa, ja sellaista hän varmaan Kuhmossa
näki olevan liikkeellä. Voi myös olla, etteivät Malisen horrosssaarnat eivätkä
myöhemmät selväsanaisetkaan puheet olleet sisällöltään olleet sellaisia, jotka
olisivat kuuluneet Johanssonin naisilta kielletyksi katsomaan saarnatoimintaan.
Tämä toki on vain spekulaatiota. Joka tapauksessa jokin Malisessa on ilmeisesti
herättänyt Johanssonissa luottamusta, sillä Johansson ei kieltänyt Malista
puhumasta, hän halusi vain poistaa horrospuheen. Mitä taas tulee
pyhäkoulunopettajaksi kehottamiseen on hyvä tietää, että Johansson arvosti
pyhäkoulutyön hyvin korkealle ja pyrki voimakkaasti kehittämään sitä
hiippakunnassaan. Hän myös kantoi huolta sopivien opettajien löytämisestä.
Ilmeisesti hän piti Malista sopivaksi kyseiseen tehtävään. Lisäksi hän on näin
saanut kätevästi sidottua tämän toiminnan osaksi seurakuntaa ja saanut aikaan
sen, että tällä on ollut seurakunnassa tehtävä, jonka kautta tämä on voinut
harjoittaa toimintaansa ikään kuin virallisemmin.
Horrossaarnaajasta
valveilla puhujaksi ja Japanin ystäväksi
Joka tapauksessa tästä eteenpäin Malisen toiminta sai
vakiintuneen muotonsa. Arkisin hän hoiti kotimökkiään ja pyhäpäivinä hän kulki
omalla hevosellaan pitkin pitäjää pitämässä seuroja. Monien kerrotaan
muuttaneen elämänsä suuntaa "Saara-äitinä" tunnetun Malisen
julistuksen myötä. Hänen kerrotaan aina olleen valmis kertomaan Jeesuksessa
tarjolla olevasta pelastuksesta jokaiselle. Hänellä kerrotaan olleen
erityisesti sielunhoitajan lahja. Vaikka hänen kotinsa sijaitsi verraten
syrjässä Lammasperän Mehtolassa, 15 km päässä Kuhmon kirkolta kävivät monet
hänen kodissaan hengellistä apua hakemassa ja saamassa ja siellä pidettiinkin
sekä isompia kokoontumisia että yksityisiä sielunhoitokeskusteluita. Malisen
kerrotaan eläneen koko ikänsä köyhyydessä, mutta siitä huolimatta hän auttoi
ihmisiä sairastapauksissa, auttoi köyhiä sekä opetti lapsia, mikä toki
pyhäkoulunopettajan tehtäviin kuuluikin.
Kirjoituksen alussa mainittiin evankelisuus. Miten tuo
erityisesti Lounais-Suomessa ja muutenkin etelämpänä voimakas herätysliike
liittyy Maliseen? Jossakin vaiheessa jo toimintansa vakiinnuttua,
elämänkuvausten sanoin "täydessä
iässään" Malinen tutustui Suomen Luterilaiseen
Evankeliumiyhdistykseen, evankelisen liikkeen kattojärjestöön. Erityisesti hän
innostui sen Japanissa tekemästä lähetystyöstä. Tämän uusi yhteys vaikutti myös
Malisen oman opetuksen sisältöön. Sen sanotaan tulleen entistä selkeämmin
luterilaiseksi, jopa "läpeensä
luterilainen" - ilmausta on käytetty, minkä lisäksi sitä läpäisi hyvin
voimakas lähetysrakkaus. Malisen ollessa sairaana hänen kerrotaan sanoneen
terveisinä eräälle Polvelan isännälle: "Muista ottaa Japani mukaan." Japani oli siis aina mielessä. Näin
hänen ympärilleen syntynyt liikehdintä liittyi osaksi evankelista
herätysliikettä, ja Malisen lähetysrakkauskin juurtui syvälle paikkakunnan
maaperään, minkä saamme myöhemmin havaita.
Yksi esimerkki voisi kuvata sitä, miten evankelisen liikkeen
sanoma innosti Kuhmossa muitakin kuin Malista. 1908 siellä vierailivat
puhujamatkalla pastori Verneri Niinivaara ja opettaja Oskari Ahola.
Jälkimmäinen oli ottanut mukaansa myytäväksi kaksi laatikollista
Evankeliumiyhdistyksen kirjoja. Niinivaara oli pitänyt sopimattomana raijata
niin paljon kirjoja nälkäiseen Kuhmoon ja arveli varmaan, etteivät ne kävisi
kaupaksi. Kuhmon kirkonkylässä oli pidetty ensimmäinen juhla, johon
markkinoiden myötä osallistui runsaasti väkeä. Kaikki mukana olleet kirjat
myytiin heti tässä juhlassa. Niinivaara kertoo ihmetelleensä moista sanan
nälkää ja että hänen silmänsä täyttyivät ilonkyynelillä.
Sairaana ja
kuollessakin evankeliumin ja Japanin asialla
Malisen terveys ei ollut vahva, ja varsinkin loppuvuosinaan
hän sairasti paljon. Kuitenkin hän sai voimia tehdä hengellistä työtä loppuun
asti ja kerrotaan, että vaikka hän olisi arkena sairastanut kuinkakin pahasti
tokeni hän pyhäpäivään mennessä riittävästi voidakseen pitää seuroja. Tauti,
joka häntä erityisesti vaivasi ja lopulta vei hänet hautaan oli jonkinlainen
kaulasyöpä.
Noin vuotta ennen Malisen kuolemaa, viikko ennen juhannusta
1922 oli Malinen taas ollut pitämässä seuroja ja puhunut tapansa mukaan
voimallisesti ja pitänyt myös rukoukset. Hän ei kuitenkaan ehtinyt sanoa niiden
perään "aamen", kun hän
yhtäkkiä menetti puhekykynsä. Peräti viikon ajan hän ei kyennyt puhumaan
sanaakaan vaan saattoi ainoastaan viittoa. Tämä sai hänen kannattajakuntansa suuren murheen
valtaan. He alkoivat ajatella, että kaikki johtui siitä, ettei Saara-äidin
puheita oltu otettu riittävän vakavasti ja että Jumala nyt muistutti tällä
tavalla, ettei sanaa pidettäisi liian halpana. Viikon vaitiolon jälkeen oli
kansaa sitten kokoontunut joukolla Mehtolaan anomaan polvillaan Herralta, että Malinen
saisi taas puhekyvyn. Kun viimeiseksi rukoillut Malisen asuinkumppani oli
päättänyt oman rukouksensa kerrotaan Malisen suun silloin auenneen ja tämän
alkaneen kiittää ja ylistää Jumalaa.
Kuhmon kirkkomaalla on Saara Malisen viimeinen leposija. Wikimedia Commons. |
Seuraavana vuonna, 2. kesäkuuta 1923 Saara Malinen menehtyi
syöpään. Hänen hautajaisistaan, joissa Evankeliumiyhdistystä edusti jo edellä
mainittu pastori M. I. Kuusi, muodostui juhannus-aattona suuri Japanin
lähetysjuhla, jossa vainajan edeltä ilmoittaman toivomuksen mukaisesti
kerättiin kolehti Japanin lähetykselle. Kolehtisummakin on tiedossa, sillä
tuolloin kerättiin varoja pappisseminaarin rakentamiseksi Japaniin. Malinen
itse oli jo aiemmin lahjoittanut tarkoitukseen 158 markkaa 50 penniä, oliko
sitten testamenttina vai vielä eläessään, mutta hänen hautajaisissaan kerätty
kolehti kasvatti vielä lahjaa 528 markalla. Haudalle oli kerääntynyt suuri
joukko ja Kuhmon kanttori K. F. Tiainen oli pitänyt puheen, jossa oli kertonut
vainajan elämästä, mikä puhe lienee Kuusen muistokirjoituksen tärkeä lähde.
Samalla reissulla Kuusi oli pitämässä useamman evankeliumijuhlan,
evankelisuudessa nimitys tietynlaisille hengellisille juhlille, ympäri Kuhmoa,
myös Lammasperän kylässä.
Malisen jälkivaikutus
Kuhmossa, evankelisuudessa ja Japanin-lähetyksessä
Malisen työ on selvästi inspiroinut Kuusta. Seuraavana
vuonna eli 1924 hän on näet saanut tuolloin toimittamaansa Nuorison ystävä -lehteen kysymyksen, jossa kysyttiin, miksi Paavali
kieltää 1. korinttolaiskirjeessä naisia puhumasta seurakunnassa. On huomattava,
ettei tuolloin naisten pappeutta ollut toteutettu missään luterilaisessa
kirkossa eikä juuri muuallakaan. En mene nyt Kuusen tekstiin syvemmälle, kiinnostuneet löytävät sen lähdeluettelosta, mutta koska se liittyy Maliseen esittelen sen ajatuksia lyhyesti. Kuusi totesi näkemyksenään, ettei tuon kohdan
ja muiden vastaavien ole tarkoitus antaa kategorista puhekieltoa, vaan että
kyse on sellaisten opetuspuheiden pitämisestä, jotka pidetään apostoleille ja
seurakunnan varsinaisille opettajille kuuluvalla arvovallalla. Kuusen mukaan
Raamattu siis esti naisia toimimasta seurakunnan johtajina sekä seurakunnan
opettajan eli papin virassa. Kuusi kuitenkin korosti monin esimerkein, että
muunlainen puhe ja evankeliumin julistaminen on sekä miehiltä että naisilta
suorastaan toivottavaa ja nostaa esille useita Raamatun esimerkkejä. Muualta
historiasta nostettuja esimerkkejä on kuitenkin hänellä vain yksi, Saara
Malinen, jonka työstä saatu todistus merkitsi Kuusen mukaan hänelle itselleen
paljon.
Näin Malinen on omalta osaltaan ollut yhtenä osana sitä keskustelua,
jossa Evankeliumiyhdistyksen virkakäsitys ja sen perustelut ovat kehittyneet. Nykyäänkin
yhdistyksen piirissä naiset eivät toimi pappeina, mutta heitä toimii muuten
merkittävissä asemissa ja osa pitää myös hengellisiä puheita, linja, joka
näyttäisi jossain määrin vastaavan Kuusen edustamaa kantaa. Tästä linjasta kukin lukija saa olla mitä mieltä haluaa, mutta koska kirjoituksemme sankari on
ollut osa liikkeen lehdessä ollutta julkista opetusta koskien viran ja yleisen
uskosta todistamisen suhdetta ja eroa on asiasta mainitseminen mielestäni
huomionarvoista.
Mikä oli Malisen muu merkitys? Hänen alkamansa liikehdintä
ei loppunut hänen kuolemaansa, ei edes hänen omassa talossaan. Muutama vuosi
myöhemmin mainitaan Mehtolassa edelleen hänen entisen asuintoverinsa Elli
Komulaisen asuvan yhdessä leski-opettajattaren Hilda Huotarin kanssa ja että
nämä naiset pitivät seuroja sekä Mehtolassa että kävivät seuroja muuallakin
pitämässä. En tiedä, mikä on evankelisuuden tilanne tämän päivän Kuhmossa,
mutta ainakin 2000-luvun aikana on liikkeellä ollut siellä toimintaa.
Erityisen suuren hedelmän Kuhmo näyttää tuottaneen
Evankeliumiyhdistyksen Japanin-lähetykselle. Tuo liikkeen pohjoista rajaseutua
edustava Kainuun korpimaa on tuottanut Japanin työkentälle peräti kuusi
lähettiä eri aikoina, Kaisu Piirainen lähti ensimmäisenä 1952, sitten Hilda
Ahtonen, 1960-luvulla Hildur Piirainen, 1977 lähtivät Sointu ja Veli-Matti
Sallinen, joista Kuhmosta Sointu o.s. Komulainen, ja 1980-luvulla lähtivät
kuhmolaiset Mirja Piirainen ja Paavo Heikkinen. Voi ajatella, että jos Malinen
ei olisi ottanut Japanin-lähetystä omakseen ei Kuhmosta ainakaan näin monta
olisi lähtenyt sananjulistukseen Nousevan auringon maahan.
Malinen ei koskaan saanut muuta perhettä kuin hänen
uskontoverinsa. Kuitenkin kun ottaa huomioon hänen alkamansa liikkeen pitkän
iän Kuhmossa, hänen vaikutuksensa evankelisen liikkeen virkapohdinnoissa, hänen
lahjansa lähetystyölle sekä sen, että hänen työnsä osaltaan vaikutti useiden
kuhmolaisten lähtöön Japanin lähetyskentille voi täydellä syyllä sanoa, että Malisen
yhteen muistokirjoitukseen kirjoitettu raamatunkohta oli Malisen osalta
erittäin osuvasti valittu: "Yksinäisellä
on enemmän lapsia kuin sillä, jolla mies on." (Jes. 54:1)
(Korjaus 3.1.2021: Korjattu Kaisu Piiraisen Japaniin-lähtövuosi.)
Lähteet:
Reijo Arkkila ja Markku Niemelä: Elävän veden virrat. Suomen evankelinen herätysliike sivuvirtoineen. 2017.
Kertomus
naislähetystyöstä Kuhmoniemellä kesällä 1912. Lehdessä Kolkuttaja: totisen parannuksen ja eläwän uskon kannatuslehti, 15.12.1912,
nro 23. https://digi.kansalliskirjasto.fi/aikakausi/binding/985272?page=3
Lauri Koskenniemi: Suomen
evankelinen liike 1896-1916. 1984.
Lauri Koskenniemi: Maallikkosaarna
- Evankelisen liikkeen voima.2008.
M. I. Kuusi: Edellä
olevan johdosta. Lehdessä Nuorison
ystävä, 1.8.1923, nro 8 https://digi.kansalliskirjasto.fi/aikakausi/binding/826789?page=15
M. I. Kuusi: Kysymyksiä
ja vastauksia. Lehdessä Nuorison
ystävä, 1.6.1924, nro 6. https://digi.kansalliskirjasto.fi/aikakausi/binding/826799?page=10
Neiti Saara Malisen
muistolle. Lehdessä Nuorison ystävä, 1.8.1923,
nro 8. https://digi.kansalliskirjasto.fi/aikakausi/binding/826789?page=9
Arja-Leena Paavola: Kun
Suomi näki nälkää. Lehdessä Kemia-lehti
1/2018.
Martti Savelainen: Muistelmia
Kuhmoniemen juhlilta. Lehdessä Nuorison
ystävä, 1.9.1926, nro 14. https://digi.kansalliskirjasto.fi/aikakausi/binding/978866?page=12
Riemujuhlalahjoina
saatu Japanilähetyksen Rakennusrahastoon seuraavat summat, lehdestä Nuorison ystävä, 1.8.1923, nro 8. https://digi.kansalliskirjasto.fi/aikakausi/binding/826789?page=22
Y. A. Wallinmaa: Piirteitä
Gustaf Johanssonin toiminnasta Kuopion hiippakunnan piispana. 1937.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti