KUSTAA HEINIKKALA (1809-1904)
Kuva Heinikkalasta hänen vanhoilla päivillään. Tätä katsoessa ymmärtää aikalaiskuvaukset patriarkallisesta ulkonäöstä. Kirjasta "Suomen talonpoikia Lallista Kyösti Kallioon". |
Kun ajaa valtatie kahdeksaa Laitilan keskustan jälkeen kohti
Raumaa tulee vastaan Untamalan kylä. Valtatie sivuuttaa sen
viehättävän kylänraitin, mutta vasemmalle katsoessa huomaa pienehkön punaisen
puukirkon. Laitilan keskustan ja Untamalan välissä on laajahko aukea. Tuon
aukean paikalla oli aikanaan matala järvi, Valkojärvi. Yksi syy järven
nykyiseen poissaoloon on löydettävissä Untamalan kirkon hautausmaalta, jonne
tämä kerrotaan saatetun 6000 hengen voimin. Tämä talonpoika ja monien hengellinen
isä oli Kustaa Heinikkala, "Heinikkalan faari", yksi Länsi-Suomen
rukoilevaisuuden merkittävimpiä maallikkovaikuttajia. Hän oli yhdistelmä
uudistushenkistä maanviljelijää ja vanhoillista hengellistä johtajaa, josta on jäänyt monta kiehtovaa kertomusta. Nyt
tutustumme hänen tarinaansa.
Kotiin niin
maallisessa kuin hengellisessäkin mielessä
Laitilan suuren miehen tarina ei alkanut Laitilasta. Se
alkoi Luvialta, jonne hänen vanhempiensa kerrotaan lähteneen velkojien vuoksi
ja elivät siellä kalastuksella. Siellä syntyi Kustaa-poika vanhempiensa
kolmanneksi lapseksi ja ensimmäiseksi pojaksi 23. tammikuuta 1809. Yhteensä
sisaruksia oli 12. Kustaan syntymävuonna olivat vanhemmat saaneet sen verran
rahaa kasaan, että saattoivat ostaa Eurajoen Lapinjoelta Jaakolan talon, mutta veri veti Laitilaan, josta puolen
vuoden päästä ostettiin Anttilan tila Jaakolan myynnistä saaduilla rahoilla ja
myöhemmin saatiin haltuun Untamalan Heinikkala, joka vuoteen 1860 asti
tunnettiin Vähä-Heinikkalana. Siellä alkoi ahkera uurastus. Yhtenä sivutulona
on mainittu olleen viinanpoltto, joka alkoi aina helmikuussa, niin että "Viinan myyminen oli sivutulona ja viinan
juominen oli koti-ilona". Koulusivistystä ei lapsille juuri ollut
tarjona, jonkinlainen lukutaito sentään. Kylällä eli vielä sunnuntai-iltaisten
kyärukousten perinne, joihin kutsuttiin torvea soittamalla.
1820-luvun lopulla Laitilaan rantautui voimakas hengellinen
herätys. Sitä on kutsuttu hurmoksellistenkin piirteittensä vuoksi
hyppyherätykseksi. Laitilassa sen voimakkain leviäminen kesti pari vuotta,
jolloin se oli asettunut pitäjän pohjoisosiin Soukaisten, Untamalan, Vahantaan
ja Kodisjoen kyliin. Tuolloin pitäjää näet jakoi vielä tuo matala Valkojärvi, jonka
vuoksi pohjoisosa eli jossain määrin erillistä elämäänsä verrattuna etelään ja
pitäjän keskukseen. Kasvoillaan maassa rukoilusta tuli tuon alueen yleinen
rukoustapa. Tämä herätys tempasi mukaansa myös Heinikkalat, ja Antti-isästä
tuli paikallinen johtohahmo. Kustaan kerrotaan kokeneen oman herätyksensä hänen
matkattuaan yhdessä naapurinsa Matias Sarkin kanssa Rauman markkinoille 1829 ja
kuultuaan siellä maallikkosaarnaaja Johan Dahlbergia. Jotkut lähteet antavat
ymmärtää, että näiden kahden nuoren miehen kautta herätys sitten olisi
Laitilaan tullutkin, ainakin kerrotaan Antinkin matkanneen Dahlbergin luokse ja
rikkoneen sen jälkeen viinapannunsa.
Kustaa sai Heinikkalan isännyyden varsin nuorena vuosien
1834-1835 paikkeilla ja samoihin aikoihin hän avioitui Kristiina Juhontyttären
kanssa, joka oli kotoisin Laustin Heikkilästä (s. 9.1.1808 - k. 27.7.1883).
Häissä oli pidetty seurat, joissa oli yhtenä puhujana ollut Efraim Jaakola
Kalannista, joka teki aikanaan useita hengellisiä lauluja. Perheeseen syntyi yhteensä
kahdeksan lasta. Isänsä kuoltua vuonna 1837 alkoi Kustaan asema Laitilan
herätystä kannattavien joukossa kohota. Hänestä alkoi kehittyä joukon
hengellinen johtaja. Johtajuutta vaadittiinkin, sillä liikehdintää myös
vastustettiin ja seuraväelle tehtiin kiusaa, mistä kertoo tämä Heinikkalan
vanhana nuorille kertoma tapaus: " Kerrankin
Hän sanoi meille nuorille. Kyll' teijä kelppa kääs seorois ko saat oll raohas,
ett sillo ko mnä oli nuar miäs viäl nii oli toiselaist. Kerranki ko oltti
seoras täsä lähel nii heitetti ämprilline kuravett aknast sisäl ihmiste pääl ja
lapse nii peljästys siit."
Väkivahva tilan
uudistaja
Heinikkalan rakennuttama kivinavetta on nähnyt parempiakin päiviä, mutta seisoo yhä Untamalan kylänraitilla. Itse otettu. |
Kustaa olikin ilmeisesti johtajatyyppiä, sillä häntä on
kuvattu voimakkaaksi ja toimeliaaksi talonisännäksi. Hän raivasi Ropan
suoalueille uudisviljelyksiä ja perusti sinne myös torppia. Hän myös rakennutti
kylän ensimmäisen kivinavetan, oikean karjakartanon, johon tuli
rakennusmestariksi Juha Rosengren Kiukaisten Paneliasta asti. Rakentuipa
myöskin uusi komeampi päärakennuskin, johon tehtiin iso tila seurojen
järjestämistä varten. Heinikkala siis piti huolta tilansa kehittämisestä, mutta
kantoi myös huolta siitä, ettei se saisi viedä hänen huomiotaan uskonasioista.
Mainitaankin hänen valitelleen erään jumalanpalveluksen jälkeen, että hän oli
koko kirkonmenojen ajan rakentanut kivinavettaa, eli hänen ajatuksensa olivat
pyörineet rakennustyömaalla jumalanpalveluksen sijaan. Ehkäpä näihin ongelmiin
liittyy se hänen lyhyt rukouksensa, mitä hänen kerrotaan seuroissa ja muissa
hengellisissä tilaisuuksissa lausuneen: "Hyvä Jumala, älä anna minun tottua". Hän siis pelkäsi
tottuvansa sanankuuloon niin, ettei se enää koskettaisi häntä, ja taisteli tätä
tottumusta vastaan.
Aikanaan herätysliikkeiden syntyessä muut ihmiset monin paikoin syyttelivät herätykseen tulleita laiskoiksi, nämä kun istuivat seuroissa
veisaamassa ja puheita kuuntelemassa eivätkä käyttäneet sitä aikaa työntekoon.
Herätykseen tulemisen pelättiin hävittävän talon. Heinikkala näyttäisi olleen
esimerkki miehestä, johon tällainen syytös osui huonosti jos lainkaan. Hän
istui seuratuvissa ja kävi puhumassa seuroissa, mutta huolehti myös talostaan
ja kehitti sitä. Ehkä hän oli hyvin tietoinen tuollaisista ulkopuolisten
syytöksistä, tai sitten muuten tarkka näistä asioista. Joka tapauksessa hänen
kerrotaan silloin, kun Juho Iisak
Kartano Lappi Tl:stä tuli vasta jokin aika aiemmin uskoontulleena kyselemään
neuvoja Heinikkalalta elonkorjuuaikaan nuhdelleen tulijaa sanoen: "Kuinka näin kiireisenä aikana joudat
tällaisia matkoja tekemään?" Kartanon vastattua, että heillä oli jo
vilja leikattu oli Heinikkala sitten todennut, että sinulla taitaa sitten olla
tosi kysymyksessä. Tämä tapahtui Heinikkalan vanhuuden päivinä. Kartanosta
itsestäänkin kehittyi aikanaan seurapuhuja.
Tässä Untamalan kirkkosalissa Heinikkalakin istui monen monituiset kerrat, mitä nyt ajatus välillä karkaili navettatyömaalle. Itse otettu. |
Heinikkalan voimista on säilynyt erinäisiä tarinoita, joista
osa lienee tosia, osa matkan varrella kasvaneita. Joka tapauksessa hän
vaikuttaa olleen vahva mies. Erään puron yli oli tehty kivisilta, ja sitä
tehneet olivat tahallisesti jättäneet ison kiven keskelle siltaa lyöden vetoa
korttelista viinaa, että Heinikkalan isäntä nostaa sen siitä yksinään pois. Sen
Heinikkala tekikin, vaikka suuttuikin vedonlyönnistä. Toinen juttu kertoo Ropan
metsästä ajetun härillä puita, mutta härät eivät kerran halunneetkaan kääntyä
metsätielle, jolloin Heinikkala olisi nostanut niitten etupuolen tien sivuun ja
potkaissut niitä kylkeen. Tätä hän kuitenkin pian katui ja lakin päästään
ottaen jutteli härille: "Oi, joi,
pojat, älkää olko minun suuttumisestani ja potkimisestani millännekään, kun
kiukuttelenkin itse Jumalan luomille." Samoin kerrotaan hänen
heittäneen varsan tämän kaadettua jyväsäkin ja kerran repineen kokonaisen
nuoren koivun maasta juurineen hätyyttääkseen sillä oraita syömään menneitä
hevosia. Vaikka osa näistä jutuista olisikin mielikuvitusta kertonevat ne
kuitenkin todenperäistä tarinaa voimakkaasta ja helposti kiivastuvastakin
isännästä, joka osasi kuitenkin myös katua ja hävetä joitain voimanpuuskiaan.
Vaikeuksia
terveydessä ja perheessä
Karjalle hankittiin rehua myös Valkojärven rantamailta.
Siellä isäntä vesikoissa kahlatessaan ja karjalle ruokaa niittäessään ilmeisesti
sai jalkoihinsa vesiruusun, josta
tulikin elinikäinen kiusa ja joka pisti hänet viikkokausiksi vuoteenomaksi,
mikä oli raskasta toimeliaalle isännälle. Kun hän siihen asti oli käynyt
naapuripitäjissä ja kauempanakin seuroja pitämässä tulikin väki nyt hänen
luokseen häntä lohduttamaan ja neuvoja kysymään ja talossa pidettiin nyt
jatkuvasti seuroja. Ehkä tämä tilanne tekikin Heinikkalasta seutukunnan
hengellisen isän, jonka luota käytiin neuvoja kysymässä.
Entisen Valkojärven rantatöyräs näyttää nykyään tältä. Wikimedia Commons. |
Oliko syynä sairastuminen vai oliko ajatus hautunut mielessä
jo aiemmin, joka tapauksessa Heinikkala oli varma siitä, että Valkojärvi oli
kuivattava. Se muodosti esteen Untamalan ja Kirkonkylän välille. Sen Heinikkala
halusi pelloksi, vaikka toiset kauhistelivat ajatusta pitäen sitä
luonnottomana. Heinikkala haastettiin kerran käräjillekin sen vuoksi, että
hänen syytettiin ajamaan hankettaan ilman viranomaisten lupaa. Tämän jutun
Heinikkala voitti, mutta sai samalla sakot seurojen pitämisestä. 1856 hän sai
tukijoita, joiden kanssa lähetettiin joukolla anomus lupaa ja varoja kuivatusta
varten. Ne kuitenkin evättiin. 1880-luvulla tehtiin uusi anomus, jonka myötä
asiaa alettiin tutkia ja 1897 jälleen uuden anomuksen myötä työhön lopulta
ryhdyttiin. Vaikka järvi ei täysin kuivunut vielä Heinikkalan elinaikana voi
häntä pitää keskeisenä tekijänä siinä, että entistä järvenpohjaa hallitsevat
nyt pellot ja valtatie.
Heinikkala koki perhe-elämässään monia suruja. Hänen
kahdeksasta lapsestaan neljä kuoli nuorena. Kaksi tytärtä pääsi toisiin
taloihin emänniksi ja nuorimmasta pojasta Johanneksesta tuli 1870-luvulla
Heinikkalan isäntä. Viinanhimo kuitenkin vaivasi tätä ja tuotti isä-Kustaalle
paljon surua. Kerrotaan tämän jopa valittaneen, että kaksi hyvää poikaa oli
häneltä otettu pois, mutta tämä "kusimato"
jäi. Johannes tuli kuitenkin isänsä kuoltua itse uskoon ja ilmeisesti hänen
käsialaansa on Länsi-Suomen Herännäislehdessä ilmestynyt Kustaa Heinikkalan
elämää käsittelevä kirjoituskin. Kristiina -vaimon kuoltua 1883 huolehti
Maria-tytär, joka oli naimaton, isästään.
Voimien hiipuessa
patriarkaksi
Samalla vuosikymmenellä, 1886, otettiin käyttöön uusi
virsikirja ja kirkkokäsikirja. Silloin Heinikkala oli etunenässä siinä
rukoilevaisjohtajien joukossa, joka päätti ettei näitä uusia kirjoja haluta
ottaa käyttöön. Hänen mielestään niissä ei ollut samalla tavalla Pyhän Hengen
vaikutusta kuin vanhoissa kirjoissa. Hän murehti sitä, miten kansa villiintyy
kun ihmisjärjellä laaditaan kristillisiä kirjoja. Ei hän kuitenkaan uusia
kirjoja täysin epäkristillisiksi väittänyt, sillä hän sanoi ettei sielunvihollinen
vielä tähän kirjojen muuttamiseen tyydy, kun niissä on niin paljon hyvää
jäljellä. Tällä päätöksellä oli joka tapauksessa kauaskantoiset seuraukset,
sillä vuoden 1701 virsikirja ja 1694 kirkkokäsikirja ovat edelleen pääosan
rukoilevaisuutta käyttämiä ja heillä jumalanpalveluskäytössä. Muutoksessa oli
näet myös sisällöllistä muutosta aiempaan eikä ainoastaan kielellistä
uudistamista, minkä perusteella liike on edelleen nähnyt paremmaksi käyttää
näitä vanhoja kirjoja niistä uusia painoksia kevyesti kielellisesti
uudistettuina ottaen.
Heinikkalan vanhetessa hänen voimansa vähenivät, mutta
arvostus hengellisenä isänä vain kasvoi. Runsaasti on talletettu kertomuksia
siitä, miten ihmiset kävivät häntä katsomassa ja häneltä oppimassa. Varsinainen
tieto opetuksesta on kuitenkin lyhyttä ja anekdootinomaista ja joskus myös
selkeästi epäperäistä. Hänellä oli tapana ilmeisesti luetuttaa kävijöillä joko
Raamattua tai jotakin postillaa ja hän saattoi huomauttaa, mikäli toinen luki
liian nopeasti. Hän opetti lukemaan hitaasti sanaan syventyen ja mietiskellen,
mitä luetussa sanottiin. Jonkun sanottua, ettei lukemisesta tunnu olevan hyötyä
lausui hän, että: "vaikka siltä
tuntuisikin niin aja Jumalan sanaa sisällensä, vaan, niinkuin vanhaan latoon,
kyllä se kaikki siellä tarvitaan, ja hädän aikana on tarpeen." Jonkun
miettiessä sitä, miten mahdolliset vainon ajat kestettäisiin totesi Heinikkala,
että "Kyllä me ne ajat kestämme,
kunhan vain nämä myötäkäymisen ajat kestämme, että emme vaivu suruttomuuteen".
Hänhän oli omakohtaisesti kokenut maallisen vaurastumisen lähinnä haittaavan
uskonelämää. Vanhana vuoteellaan istuvana patriarkkanakin hän valitti, kuinka
yhden Isä meidän -rukouksen aikanakin mieli ehti karata Turun markkinoille
asti.
Untamalan pieni, mutta sievä kirkko seisoo edelleen mäellään, lähellä Heinikkalan kivinavettaa. Wikimedia Commons. |
Nuoruutensa hurmokselliseen herätykseen näytti Heinikkala
suhtautuvan kaksijakoisesti. Hänen vanhoilla päivillään ilmeni taas
hurmoksellista herätystä, mutta Heinikkala pyrki ohjaamaan liikettä vähemmän
hurmokselliseen suuntaan. Toisaalta hän saattoi sanoa, että usko synnyttää
hengellistä iloa, mutta kuitenkin hän oli sitä mieltä, että "Jos he Pyhän Hengen koulussa pysyvät, niin
kyllä takapuoli istuttavalle pysyy", eli hän tuntui suhtautuvan
kielteisesti hurmosilmiöihin. Kuitenkin eräs Eurasta asti Untamalaan vuoden
1899 paikkeilla matkannut 16-vuotias tyttö, joka oli tehnyt matkan varta vasten
nähdäkseen Heinikkalan kuvasi myöhemmin, kuinka seurat jatkuivat keskiyöhön
asti ja kuinka osa seuraväestä makasi kasvot maassa "mustanpunaisina" ja hakkasivat nyrkillä permantoa. Heinikkala
siis ilmeisesti kuitenkin oli mukana myös tällaisissa seuroissa. Toki ainakin
vanhemmiten liikuntakyvyttömällä miehellä ei hirveästi ollut valinnanvaraa.
Kyseinen muistelija muuten mainitsi Eurasta enemmänkin käyvän väkeä Heinikkalaa
näkemässä ja että Heinikkala oli euralaisille suorastaan "epäjumala". Voi olla, että ilmaus
on liioiteltu, ja epäjumalaksi Heinikkala tuskin hinkui, mutta tämä maininta
kertoo siitä, miten Heinikkalaa arvostettiin myös Laitilan ulkopuolella.
Heinikkalalta on talletettu runsaasti ankaria sanontoja ja
jyrkkiä lausuntoja, mutta myös lempeitäkin, kuten kehoitus olla moittimatta
nuoria niin kovasti. Sympaattinen on eräs muistelo, jossa kertoja mainitsee
äitinsä nuorena morsiamena kysyneen sopiiko hänen pukeutua morsiuspukuun vai
olisiko se pelkkää turhuutta ja syntiä. Heinikkala oli vastannut: "Etkö sä flikka ole lukenut että 'morsian
kaunistettu hänen miehelleen'. Pane sä likka vaan itses koruihin mitä koreve
sitä pareve." Tiettyä leikkisyyttä ilmaisee myös Pyhärannasta
pyöräilleelle nuorelle miehelle tokaistu "Voi Herran poika, kun kuljet pikemmin kuin vanhan miehen ajatus".
Hänen mainitaan myös joskus arvostelleen joittenkin hänen mielestään liian
pitkiksi venyneitä rukouksia, esimerkiksi tokaisten "Mistäs kaukaa niin pitk'lahjaiset nuoret miehet on kotoisin?"
tai nousemalla kesken pitkää rukousta ylös sanoen "lakkaa nyt jo rukoilemasta. Pyhä Hengi ei ole enää aikaakaan
vaikuttanut". Hän siis saattoi olla toisinaan hyvin terävä sanoissaan,
mutta toisissa tilanteissa lempein sanoin kehoitti ihmisiä turvaamaan
Jeesukseen ja olemaan "Jeesuksen
käres".
Pari kuvausta voisi mainita Heinikkalan viimeisiltä
vuosilta, jotka ehkä antavat kuvaa siitä millaisia olivat ne tilanteet, joissa
häneltä käytiin neuvoja kysymässä. Heinikkala vietti elämänsä viimeiset
seitsemän vuotta kokonaan vuoteessa. Kustaa Kylänpää -niminen mies on
kirjoittanut käynnistään Heinikkalan luona ollessaan nuori ylioppilas vuonna
1903. Hän kuvailee, kuinka hänen tultuaan tupaan "oli siellä hyvin vanha ihminen, joka sanoi, että isä on kamarissa. Me
luulimme häntä Kustaa H:n sisareksi. Hän olikin tytär. Kamarissa oli
patriarkka, iso luiseva, laiha valkopartainen vanhus istuen sängyssä, jalat
sängyssä. Pyhä hiljaisuus vallitsi huoneessa. Hän rupesi heti puhumaan:
Taidatte olla samoissa asioissa kuin se rehtori Oulusta vai onko sielunne asia
tullut kalliiksi. Sitten hän alkoi puhua siitä ja väsähti. Meille jäi tunne,
että olimme pyhän majassa." Yhdysvaltoihin muuttanut Olga Williams
puolestaan muistelee, kuinka ollessaan vielä kotona "kävin monasti siellä vaarin peräkamarissa ja välin istuimme siellä koko
päivänkin ja aina siellä oli muitakin vieraita. Hän oli jaloistaan sairas ettei
voinut paljoa kävellä loppuaikoina vaan istui sänkyn laidalla pieni pallituoli
jalkojen alla ja joku vaate vedettynä ylös polvien päälle asti ja sitä Hän vähän
väliä nosti ylemmäksi ettei se vajonnut alas Hänellä oli parta ja oli hyvin
Patriarkan näköinen vähän terävä katse ja puhui r.kirjaimen pehmeästi mutta
hyvin ymmärrettävästi. Hänen sanansa olivat viissaat ja olit useinkin lyhyeet
mutta paljon sisältävät."
Heinikkalan ja hänen vaimonsa hautakivi Untamalan kirkkomaalla. Itse otettu. |
Muistitietoon on jäänyt sekin, kuinka Heinikkala pyysi
tuomaan poikansa tyttären ensimmäisen lapsen, Viljo Heinikkalan, syliinsä
voidakseen siunata tämän patriarkaaliseen tapaan. Pojantyttärelle ja tämän miehelle
oli tällöin siirtynyt tilan hallinta. 2. joulukuuta 1904 tämä vanha patriarkka
päätti maallisen taivalluksensa. Saattojoukon on kerrottu olleen valtava,
tuhansia rukoilevaisia ja samanhenkisiä laajalta alueelta, väitetysti jopa
6000. Ruumissaarnan piti Laitilan rovasti Elers, joka, vaikka oli ollut myös
napit vastakkain Heinikkalan kanssa lausui, että tässä heijastui jo eläessään
"sen Kristuksen kuva, jonka
yhteydessä hän oli elävän uskon kautta." Iltamyöhään kaikui Untamalan
hautausmaalla saattoväen veisuu ja rukous.
Heinikkalan faarin
merkitys nykyään
Heinikkalan kuva tarkkailee nykymenoa Untamalan kirkon sakastissa, osuvasti vanhojen kirjojen päällä. Itse otettu. |
Nyt Heinikkalasta muistuttaa Untamalan kylällä hänen
rakentamansa kivinavetta, hautakivi kirkkomaalla sekä pieni valokuva kirkon
sakastissa. Samoin hänen muistomerkkinään voi pitää myös peltoaukeaa, jossa
ennen lainehti Valkojärvi. Se on hyvinkin maisemaa hallitseva muistomerkki
riippumatta siitä, mitä mieltä on siitä oliko järven kuivatus
Veisuun aika vanhan käsikirjan jumalanpalveluksesta Untamalassa. Kuten kuvasta näkyy käyttävät jotkut rukoilevaisnaiset tilaisuuksissa tummaa päähuivia, mutta tätä tapaa ei ole kaikilla. Itse otettu. |
Lähteet
J. Heinikkala: Kertomuksia
Kustaa Heinikkalasta. Länsi-Suomen Herännäislehti nro 1/1911, 28.4.1911. https://digi.kansalliskirjasto.fi/aikakausi/binding/991388?page=12
J. Heinikkala: Kertomuksia
Kustaa Heinikkalasta. Länsi-Suomen Herännäislehti nro 2/1911, 27.5.1911. https://digi.kansalliskirjasto.fi/aikakausi/binding/991389?page=10
Harri Heino: Hyppyherätys
- Länsi-Suomen rukoilevaisuuden synnyttäjä. 1976.
F. M. Karrakoski: Kustaa
Heinikkala 1809-1904. Kirjassa Suomen
talonpoikia Lallista Kyösti Kallioon. 1952.
Emilia Perho: Untamalan
kivinavetan käyttö- ja korjaussuunnitelma. Opinnäytetyö, 2011. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/31043/Perho_Emilia.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Anssi Simojoki: Vanhan
käsikirjan suomalainen messu. http://www.rukoilevaisuus.com/vkmessu.php?printable=true
Osmo Tiililä: Rukoilevaisten
kertomaa. Länsi-Suomen herännäisyyden edustajia 1900-luvulla. 1966. https://digi.kansalliskirjasto.fi/teos/binding/1924792?page=1
Mielenkiintoinen ja valaiseva kirjoitus. Pitää laittaa linkki laitilalaiselle ystävälle.
VastaaPoistaHauska kuulla, ja kiitos, että jaat kirjoitusta eteenpäin!
Poista