Aina silloin tällöin internet-keskusteluissa ja varmaan muuallakin putkahtaa esiin väite, että kristillisessä kirkossa olisi jossain vaiheessa kiistelty siitä, onko naisella lainkaan sielua ja että naisen sielun olemassaolo olisi tunnustettu vasta eräässä varhaisessa kirkolliskokouksessa niukalla enemmistöllä. Väite on hurja, ja se on luonnollisesti ollut oikea herkkupala kristinuskon kriitikoille jo vuosisatojen ajan. Mutta onko väitteessä mitään perää? Lähdetäänpä selvittämään sitä.
(Huomautus: koska moniakaan tekstissä lainattavia teoksia ei ole suomennettu, olen itse suomentanut ne englanninkielisten lähteiden pohjalta. Jos jokin ilmaus vaikuttaa kömpelöltä tai vaikeaselkoiselta on vika todennäköisimmin blogistin, ei noitten kirjailijaparkojen.)
Parodia on
taitolaji
Ei kuitenkaan mennä aivan heti kyseisen kirkolliskokouksen
nurkkiin salakuuntelemaan, vaan mennään ensin selvittelemään väitteen juuria
myöhemmiltä ajoilta. Vuonna 1595 ilmestyi pamfletti Disputatio nova contra mulieres, qua probatur eas homines non esse (suomeksi: Uusi
argumentti naisia vastaan, jolla osoitetaan etteivät he ole ihmisiä), joka
painettiin ilmeisesti Zerbstissä nykyisessä Saksassa. Teoksen tekijästä ei ole
täyttä varmuutta, sillä se julkaistiin anonyyminä, mutta oletettavasti kyseessä
oli nuori oppinut Valentius Acidalius (1567-1595), jonka nimen julkaisija
Heinrich Osthaus ilmoitti viranomaisten kysellessä tämän teoksen, joka ei olisi
saanut painolupaa jos sitä olisi anottu, perään. Acidalius kiisti
kirjoittaneensa teoksen ja kuoli melko pian tämän jälkeen. Kiistämisen
uskottavuutta syö hieman se, että harvempi varmaan viranomaisten kysellessä
luvattoman painotuotteen tekijää on riemurinnoin ottamassa kunniaa siitä.
Joidenkin mukaan hän olisi saattanut kopioida jo aiemmin kiertämässä olleen
käsikirjoituksen ja antaneen sen sitten julkaisijalle, joka oli aiemmin
kärsinyt taloudellista tappiota julkaistuaan yhden aiemman Acidaliuksen
kirjoituksen.
Mitä tulee itse kirjoitukseen näyttäisi se monen tutkijan mielestä olevan lähinnä parodia socinolaisten, jotka tuohon aikaan kiistivät Kristuksen jumaluuden, argumentoinnista. Itse asiassa tekijä ei ilmeisesti edes tosissaan aio kiistää naisten ihmisyyttä vaan motiivina on tehdä socinolaisten näkökulma naurettavaksi. Teoksen johdannossa näet sanotaan: "Koska Sarmatiassa [tässä yhteydessä tarkoittaa ilmeisesti Puolaa], joka on maa jossa kaikki käy, annetaan uskoa ja opettaa, että, yhdessä Pyhän Hengen kanssa, Jeesus Kristus, Jumalan Poika, sielujemme pelastaja ja lunastaja, ei ole Jumala, uskon, että voin myös vapaasti uskoa ja opettaa jotakin paljon vähemmän vakavaa - nimittäin, että naiset eivät ole täysin ihmisiä ja myös sitä mitä siitä seuraa: että Kristus ei ole kärsinyt heidän puolestaan ja että he eivät voi pelastua." Tätä kirjoittaja perustelee sitten sillä, että että latinan kielessä sana homo merkitsee pääasiassa ihmistä yleensä, joka voi olla mies tai nainen, mutta sanan toinen merkitys on 'aikuinen mies'. Niinpä kirjoittaja sanoo tämän osoittavan, että Raamatun mukaan ainoastaan aikuisilla miehillä on sielu.
Jos Acidaliuksen oli tarkoitus olla hauska, niin Simon Geddicusta ei ainakaan naurattanut. Wikimedia Commons. |
Oli kyseessä parodia taikka ei, niin ainakin joku otti sen vakavasti,
sillä luterilainen teologi Simon Geddicus, myös muodossa Simon Gedik (1551-1631)
julkaisi jo samana vuonna myöskin latinaksi kirjoitetun akateemiseen tyyliin
laaditun teoksen Defensio sexus muliebris (suomeksi: Naissukupuolen puolustus),
jossa hän sanoo "miehekkäästi tuhoavansa jokaisen Valentiuksen antaman
argumentin." Lisäksi hän kertoo lukijoilleen Valentinuksen saaneen
sydänkohtauksen ja kuolleen, mitä Simon varmaan piti rangaistuksena moisesta
tekeleestä.
Kirjanen italialaisia suututtamassa ja
saksalaista innoittamassa
Koomista sinänsä, alkuperäinen teos säilyi ja sai uusia painoksia sen myötä, että se julkaistiin usein osana Geddicuksen laatimaa vastakirjoitusta. Vuonna 1647 se julkaistiin Ranskan Lyonissa italiaksi uudella nimellä, joka kuuluu suomeksi "Naisilla ei ole sielua eivätkä he kuulu ihmiskuntaan, kuten osoitetaan monilla kohdilla pyhistä kirjoituksista". Ilmeisesti myös sisältöön oli tullut lisäyksiä. Täälläkin teos poiki vastakirjoituksen, kun nunna Archangela Tarabotti (1604-1652) kirjoitti sitä vastaan teoksen "Naisten puolustukseksi" vuonna 1651. Naisten sielun kiistävä kirjoitus kiinnitti myös paavi Innocentius X:n (1574-1655) huomion ja hän liitti sen kiellettyjen kirjojen luetteloon vuonna 1651. Kirjanen ei siis saanut kannatusta siltäkään suunnalta.
Vaikka blogisti ei erityisemmin pidä
kirjasensuurista, niin tässä tapauksessa
voinee sanoa Innocentius X:n olleen hyvä
kirjallisuuskriitikko. Wikimedia Commons.
Mistä siellä kirkolliskokouksessa
oikeasti puhuttiin?
Nyt
olemme siis päässeet sen mystisen kirkolliskokouksen jäljille. Eli kyse ei
ollut mistään laajasta, koko kristillistä kirkkoa koskevasta kokouksesta, vaan
runsaan 40 piispan paikallisista kokoontumisajoista. Pulmana onkin nyt se,
ettei kyseisen kokouksen päätöksistä löydy mainintaa koko asiasta, ne eivät
edes sisällä sanoja 'nainen' tai 'sielu'.
Jos niistä siis siellä puhuttiin ei selvästikään koettu, että oltaisiin
päätetty jotain merkittävää. Mutta mikä on Leyserin väitteen lähde?
Se on
mitä ilmeisimmin Gregorius Toursilaisen (n. 538-594) teos Historia Francorum
(suomeksi: Frankkien historia), joka käsittelee, yllätys yllätys,
frankkien historiaa vuosina 417-591. Hän siis eli tuona aikana ja oli
mahdollisesti läsnä tuossakin kokouksessa. Hän kirjoittaa kirkolliskokouksesta,
joka ilmeisesti oli sama kuin Leyserin mainitsema, näin : "Tässä kokouksessa
astui esiin eräs piispa, joka väitti ettei naista voida sisällyttää termin
'ihminen' (hominem) alle. Kuitenkin hän hyväksyi muitten piispojen päätelmät
eikä ajanut asiaansa eteenpäin, sillä pyhä kirja Vanhassa testamentissa kertoo
meille, että alussa, kun Jumala loi ihmisen "Mieheksi ja naiseksi hän loi
heidät ja kutsui heitä nimellä Adam", mikä merkitsee maallista ihmistä
(homo terrenus), hän kutsui naista myös Eevaksi, mutta molemmista hän käytti
sanaa 'ihminen'. Ja meidän Herraamme Jeesusta Kristusta kutsuttiin
"Ihmisen Pojaksi" (filius hominis), vaikka hän oli neitsyen, joka oli
nainen, poika."
Gregorius Toursilaisen Historia Francorum on se sylttytehdas, josta tarinamme on lähtenyt melkoiseen lentoon vuosisatojen varrella. Wikimedia Commons. |
Kyse oli
siis ollut yhden piispan esittämästä terminologisesta näkemyksestä, jossa ei
puhuttu mitään sielusta. Ehkä muistatte alkupuolelta sanan homo kaksoismerkityksen.
Lisäksi keskustelun kulku näytti menevän pitkälti niin, että hän esitti
ajatuksensa ja muut sitten perustelivat, miksi se oli virheellinen, mitä ei oikein
voi kutsua väittelyksi. Tästä myös ilmenee, ettei naisten kuuluvuutta
ihmiskuntaan eikä siten heidän sieluaankaan oltu kirkon piirissä tähän mennessä
kyseenalaistettu, sillä muutenhan aiheesta olisi varmasti käyty paljon
suurempaa keskustelua.
Tarina alkaa elää aivan omaa
elämäänsä ja kasvaa kasvamistaan
Pierre Bayle siirsi osaltaan tarinaa
eteenpäin kasvattaen sitä vielä matkalla.
Wikimedia Commons.
Leyserin
kuvaus oli siis virheellinen, mutta juttuna hyvä. Siksi se jäi elämään ja
kehittyi matkan varrella vielä lisää. Hollantilainen kalvinisti Pierre Bayle
(1647-1706), suhtautui hyvin kielteisesti katoliseen kirkkoon otti sen mukaan
teokseensa Dictionnaire Historique et Critique, joka nimestään
huolimatta ei näköjään ollut riittävän historialliskriittinen. Ehkä into päästä kritisoimaan katolisen kirkon oletettuja muinaisia vääryyksiä peittosi lähdekritiikin. Hän kirjoitti:
"Minkä näen vielä oudommaksi on se, että kirkolliskokouksessa on
vakavissaan otettu kysymykseksi ovatko naiset ihmisolentoja ja että tähän on
vastattu myöntävästi [vasta] pitkän keskustelun jälkeen." 1800-luvun
alussa ranskalainen kirjailija Louis-Aimé Martin (1782-1847) kirjoitti äitien koulutusta koskevassa
kirjassaan surullisena kuinka "ihmiset
ovat menneet niin pitkälle, että ovat epäilleet heidän [naisten] sielujen
olemassaoloa." Tässä vaiheessa tuon yhden nimettömäksi jääneen piispan
merkitys oli jo kohonnut melkoisen suureksi.
Ei liene tarpeellista käydä läpi tämän tarinan koko kirjoitettua historiaa. Tehdään kuitenkin pieni vilkaisu vielä tänne koto-Suomeen. Meillä tätä kirkolliskokous-tarinaa on levittänyt ainakin Minna Canth (1844-1897), joka kirjallisista ja monista muista ansioistaan huolimatta ei näytä olleen kuitenkaan olleen riittävän perusteellinen kirkkohistorioitsija. Vuonna 1885 julkaistiin Valvoja -lehden 10. numerossa hänen kirjoituksensa Naiskysymyksestä vielä sananen, joka julkaistiin lisäksi lehdissä Savo sekä Tapio. Kirjoituksesta huomaa tekijänsä erittäin taitavaksi kynänkäyttäjäksi, ja teräviä iskuja vastapuolta vastaan ja herkullisia kielenkäänteitä riittää sarkasmin kukkiessa. Tässä kohtaa Canth kuitenkin sortuu melkoiseen historian vääristelyyn, tosin puolustuksekseen todettakoon, että hän on luultavasti itse kuullut tai lukenut jutun tässä muodossa: "Minulla olisi pieni ehdotus. Eikö olisi parasta, että tulevana vuonna nostettaisiin kirkonkokouksessa uudelleen kysymys siitä, onko naisella sielua vai ei? Kun tuosta asiasta kuudennella vuosisadalla Maçon'in kirkonkokouksessa riideltiin, voitti vaan pienellä enemmistöllä se puoli, joka väitti hänellä olevan sielun." Teksti jatkuu purevalla sarkasmilla, mutta näin yksittäisen piispan pohdiskelut olivatkin jo kasvaneet miltei voittaneeksi vähemmistöksi ja Gregoriuksen kuvaama melko yksipuolinen argumentointi riitelyksi.
Minna Canth oli lahjakas kirjailija ja merkittävä vaikuttaja, muttei erityisen lähdekriittinen kirkkohistorioitsija. Wikimedia Commons. |
Näin viimeistään tuolloin Suomessakin vakiintui tarina tuosta kirkolliskokouksesta. Niinpä vuonna 1907 Työläisnainen -lehti kirjoitti, miten tuossa kokouksessa "naiselle töin tuskin myönnettiin sielu" ja Kansan henki -lehdessä kerrottiin 1919, että "oltiin Macon kirkolliskokouksessa sitä mieltä, ettei naisella ole sielua". Huumorintajuni on ehkä omituinen, mutta minua ainakin huvittaa se, että tuossa välissä Vartija -lehdessä olleessa kirjoituksessa papistolle tarkoitettujen kymmenysten historiasta mainitaan myös Mâconin kirkolliskokous ja siellä annettu pannauhkaus niille, jotka kieltäytyvät maksamasta papeille tarkoitettuja kymmenyksiä. Siinä myös viitataan suoraan latinankielisiin kokouksen päätöksiin. Joku sentään siis oli jopa tutustunut alkuperäislähteisiin, mutta silti tunnemme tuosta kokouksesta paremmin tuon naiskysymyksen, vaikka siellä ei puhuttu aiheesta siten kuin usein luullaan, kun taas kymmenyksiä koskeva päätös, josta siellä ihan oikeasti päätettiin on hädin tuskin historian reunaviite.
Tarina kiertää, mutta josko tämä
vähän hidastaisi
Joku,
joka osaisi latinaa kykenisi varmasti antamaan kattavamman kuvan aiheesta.
Uskoisin tässä kuitenkin riittävän hyvin tulleen perustelluksi tuon
nykyaikanakin keskusteluissa vilahtelevan väitteen epäperäisyys tai
vähintäänkin voimakas liioittelu. Naisten asemassa on historian kuluessa
varmasti ollut merkittäviä epäkohtia, mitä en missään tapauksessa pyri
kiistämään, mutta tässä tapauksessa kärpäsestä on selvästi kasvanut härkänen ja
yksittäisen papin terminologisesta pohdinnasta laajamittainen sielun
olemassaolon vastustaminen kirkon sisällä.
Vaikka
toivonkin, että tämä teksti osaltaan korjaa vääriä käsityksiä sen ohessa, että
se antaa hyvän kuvan siitä, miten tarina alkaa usein elää matkan varrella en
kuvittele nyt katkaisseeni tarinalta lopullisesti siipiä. Se on näet sen verran
laajalle levinnyt ja juttuna niin mehukas, että se tulee kiertämään vielä kauan
varsinkin niiden kautta, jotka halutessaan moittia kristinuskoa eivät aina
jaksa noudattaa lähdekritiikkiä vaan tarttuvat hanakasti kaikkiin aseisiin,
joita tarjolle osuu. Kuten Michael Nolan, jonka artikkeli on ollut tärkeä lähde
tätä tekstiä kirjoitettaessa kirjoittaa oman artikkelinsa lopuksi: "If
the first casualty of war is the unwelcome truth, the first weapon of the
discontented is the welcome lie." ("Jos sodan ensimmäinen uhri on
ei-toivottu totuus, on tyytymättömien ensimmäinen ase tervetullut valhe.")
Lähteet:
Marianne Alenius: Women are not human
beings.The History of Nordic Women's Literature, 26.8.2011. https://nordicwomensliterature.net/2011/08/26/women-are-not-human-beings/
Minna
Canth: Naiskysymyksestä vielä sananen. Valvoja -lehdessä
1.10.1885, nro 10. https://digi.kansalliskirjasto.fi/aikakausi/binding/634021?page=26
Minna
Canth: Naiskysymyksestä vielä sananen. Savo -lehdessä 26.10.1885,
nro 124. https://digi.kansalliskirjasto.fi/sanomalehti/binding/449198?page=1
Minna
Canth: Naiskysymyksestä vielä sananen. Tapio -lehdessä 28.10.1885,
nro 84. https://digi.kansalliskirjasto.fi/sanomalehti/binding/136754?page=1
Manfred P. Fleischer: "Are Women
Human?" - The Debate of 1595 between Valens Acidalius and Simon Gediccus.
Sixteenth Century Journal -lehdessä kesällä 1981. https://www.jstor.org/stable/2539503?seq=1
Gregory of Tours: History of the Franks:
Books I-X. Fordham University. https://sourcebooks.fordham.edu/basis/gregory-hist.asp#book8
Risto
Lappala: Eros. Sukupuolisuhteiden kehitys kautta aikain. Kirjallisuuskatsaus
yllämainitusta teoksesta. Kansan henki -julkaisussa 1.12.1919, nro 3. https://digi.kansalliskirjasto.fi/aikakausi/binding/1161875?page=20
J.A.
Mannermaa: Papiston kymmenykset ennen ja nyt. Vartija -lehdessä
1.11.1912, nro 11-12. https://digi.kansalliskirjasto.fi/aikakausi/binding/832602?page=3
Michael Nolan: The Myth of Soulless Women.
First Things -lehdessä huhtikuussa 1997. https://www.firstthings.com/article/1997/04/the-myth-of-soulless-women
N.r. af
Ursin: Koko maan proletaarinaiset yhtykää! Työläisnainen -lehdessä
31.1.1907, nro 5. https://digi.kansalliskirjasto.fi/aikakausi/binding/998683?page=2