KLEOFAS IMMANUEL NORDLUND (1849-1883)
Kleofas Immanuel Nordlundin kuva Björklundin kirjoittamasta elämäkerrasta. |
Varsinais-Suomen Marttilassa saattaa kuulla evankelisen
liikkeen seuroissa edelleen jonkun ehdottavan, että lauletaan "Heikolan pojan laulu". Laulu on "Mun kanteleeni kauniimmin", joka on monelle liikkeen
ulkopuolisellekin tuttu esimerkiksi muistoadresseista. Itse asiassa kyse on
Siionin kanteleen laulun numero 318 "Oi,
minkä onnen, autuuden" 4. säkeistöstä, sillä tuossa laulussa on
suorastaan tanssahteleva sävel, kun taas tuo 4. säkeistö on laitettu
laulettavaksi myös hartaammalla sävelellä numerolla 479. Samalla vaivalla siis
kaksi laulua samassa kokoelmassa, näppärää. (Myönnän nyt, etten muista voiko
"Heikolan pojan laulu" viitata näihin molempiin"). "Heikolan poika" puolestaan on
Kleofas Immanuel Nordlund, joka laulunteon ohella oli aikanaan nuoresta iästään
huolimatta yksi evankelisen herätysliikkeen keskeisiä vaikuttajia ja tunnettu myös liikkeen ulkopuolella. Mutta kuka hän
oikeastaan oli ja mitä hän teki lyhyeksi jääneen elämänsä aikana? Ja aivan
aluksi, mikä ihmeen "Heikolan poika"?
Marttilasta
maailmalle
Marttilan kirkko, jossa isä-Nordlund saarnasi ja joka oli pojankin ensimmäinen kotikirkko. Wikimedia Commons. |
Kleofas Immanuel Nordlund näki päivänvalon Marttilassa 23.
tammikuuta 1849. Hänen isänsä oli pappi Karl Isak Nordlund, joka toimi
Marttilan seurakunnan pitäjänapulaisena ja äitinsä Maria Gustava Helenius,
papin tytär. Pitäjänapulaisen asunto sijaitsi Heikolan kylässä Ali-Kraapan
tilan yhteydessä, sieltä siis juontaa tämä "Heikolan poika". Isä-Nordlund oli aikanaan varsin näkyvässä
roolissa alhaisesta virka-asemastaan huolimatta, sillä hän oli ensin mukana
herännäisyydessä ja sen jälkeen herännäisyydestä 1840-luvulla irtautuneen
evankelisuuden keskeisen johtomiehen Fredrik Gabriel Hedbergin kilpitovereita,
puolustaen tämän uuden liikkeen näkemyksiä sen vastustajia vastaan julkisin
kirjoituksin. Hänestä voisi siis sanoa paljonkin, mutta tehtäköön se joskus
omassa kirjoituksessaan. Tässä kohtaa olennaista on se, että evankelisuus oli
Kleofasin elämässä mukana alusta asti.
Muistotaulu Marttilan kirkon seinässä molempien Nordlundien muistoksi. Sen lopussa on myös "Heikolan pojan laulu". Wikimedia Commons. |
Isä-Nordlundin terveys kuitenkin oli heikko, ja hän menehtyi
jo 29. maaliskuuta 1853, Kleofasin ollessa 4-vuotias. Perheen asuttua vielä
muutaman armovuoden Marttilassa muuttivat he vuonna 1857 Turkuun, sillä siellä
eläminen oli vielä tuolloin halpaa ja koulunkäyntimahdollisuudet paremmat.
Kleofas aloittikin 1860 Turun ylemmän alkeiskoulun. Elämäkerran kirjoittajan
mukaan jo silloin ilmeni, että hänellä oli suuret lahjat ja mainio pää, vaikka
opinnot eivät alkuun juuri edistyneet vilkkaan ja raisun luonteen vuoksi. Tämä
muuttui vasta lukiossa, jonka hän aloitti syksyllä 1865. Siellä hän alkoi
keskittyä opintoihinsa huolellisemmin ilman, että hänen vilkas perusluonteensa
olisi muuttunut. Toisaalta hän lukion loppupuolella alkoi ajatella myös
uskonasioita henkilökohtaisemmalla tasolla, sillä vaikka hän äitinsä myötä
olikin ollut mukana Turussa tuohon aikaan hyvin voimakkaan evankelisen liikkeen
toiminnassa tuli hänelle vasta nyt omakohtaisesti huoli oman sielunsa tilasta.
Tähän vaikutti osaltaan lukiotoveri Emil Eriksson, korppoolainen talonpojan
poika, jonka kääntymys ja esimerkki vaikuttivat sekä Nordlundiin sekä kahteen
muuhunkin lukiotoveriin, joista Nordlundin tavoin tuli pappeja. Eriksson piti
jopa saarnoja Turun kehruuhuoneen kirkossa, ja hänen varhainen kuolemansa keväällä 1867 vain vahvisti hänen
tovereihinsa tekemää vaikutusta.
Jomalan kirkko, jossa nuori Nordlund ihastutti ulkonäöllään paikallista naisväkeä. Wikimedia Commons. |
Niinpä Nordlund kävi ystävineen Turussa pidetyissä hengellisissä kokouksissa ja jopa joskus puhui seuroissa ja saavutti puhujana suosiota. Keväällä 1868 päättäessään lukion hän sai arvosanan laudatur. Kesäkuussa 1868 hänet merkittiin Helsingin yliopiston opiskelijaksi. Kesän hän kuitenkin vietti Jomalan pappilassa isänsä vanhan ystävän rovasti Viktor Mauritz Roslinin luona, joka rohkaisi hänen pappiskutsumustaan ja antoi hänen saarnata kirkossa ja puhua hartaustilaisuuksissa. Nuori ylioppilas lainehtivine kullankeltaisine kiharoineen teki vaikutuksen, sillä hänen ensi kertaa puhuessaan Jomalassa naiset kuiskailivat keskenään, kuinka hän oli "punainen ja valkoinen kuin Jumalan enkeli". Kaunopuheista väkeä nuo Jomalan naiset.
Matka Getan kirkkoon oli päättyä huonosti, mutta lopulta Nordlund sinne pääsi, paholaisen kiusaksi. Wikimedia Commons. |
Ahvenanmaalla sattui myös paha onnettomuus, kun Getan pastori oli pyytänyt Nordlundia saarnaamaan puolestaan kirkossaan. Nordlund matkasi erään toisen ylioppilaan kanssa sinne hevoskärryillä, mutta Getan puolella erään korkean mäen alamäessä kärryt töytäisivät hevosta ja se pillastui niin, että se yltyi täyteen laukkaan ja eräässä tien mutkassa kärryt keikahtivat kumoon ja rikkoutuivat kaataen hevosenkin nurin. Rattaiden pyörätkin irtosivat ja vierivät nuorukaisten yli jättäen heidät ruhjotuiksi ja tajuttomiksi. Eräs ohikulkenut jalankulkija näki heidät ja auttoi sekä hevosen että miehet jalkeille. Ylioppilaiden kunto ei kuitenkaan riittänyt Getan pappilaan asti, vaan he yöpyivät eräässä maatalossa, jossa he hoitelivat vesikääreillä kipeitä jäseniään. Sunnuntaiaamuna Nordlundin toveri katsoi parhaaksi jäädä vielä potemaan, mutta Nordlund itse päätti väsymyksestään huolimatta hoitaa lupaamansa tehtävän. Saarna oli olosuhteista huolimatta voimakas, ja ehkä hänen luonnettaan sekä käsitystään onnettomuuden, josta kirkkokansa jo tiesi, aiheuttajasta kertovat saarnan loppusanat: "Ja niin olen minä nyt, paholaisen kiusaksi, saanut saarnata Jumalan sanaa Getan kirkossa, aamen!"
Yliopistossa
tekemässä vaikutusta ja Kannaksella luovimassa
Nordlund joutui aluksi murehtimaan olisiko hänellä varaa
aloittaa syksyllä opintoja Helsingissä, mutta paluumatkalla Ahvenanmaalta
Turkuun häntä kohtasi melkoinen
onnenkantamoinen, sillä samaa matkaa kulkenut neiti Sohlström tarjosi hänelle
rahaa sen verran, että hän saattoi asua niillä Helsingissä lukukauden verran.
Niinpä opinnot pääsivät alkamaan ajallaan. Nordlund erottui pian edukseen
opiskelijoiden joukossa ja kiinnitti myös opettajien huomion sekä terävän ja
nopean älynsä että väittelytaitojensa johdosta. Hän saattoi esimerkiksi
väitellä dogmatiikan professori Aksel Fredrik Granfeltin kanssa oppikysymyksistä,
Nordlund kun oli omaksunut voimakkaan tunnustuksellisen katsomuksen, toisin
kuin professorinsa. Tästä huolimatta Granfelt suhtautui Nordlundiin arvostaen
ja lausui kerran, että "Nordlund on
hyvin lahjakas".
Vielä opiskeluaikana Johannes Bäck ja Nordlund kuuluivat hengellisesti eri leireihin. Bäckistä tuli kuitenkin aikanaan Nordlundin perustaman Evanke- liumiyhdistyksen johtaja. Wikimedia Commons. |
Nordlund oli siis omaksunut jo kotonaan vaikuttaneen
luterilaisen tunnustuksellisen ja evankelisen linjan ja oli myös Helsingissä
aktiivinen evankelisen liikkeen toiminnassa. Teologian opiskelijoiden parissa
oli välillä ankaraa vääntöä evankelisten ja herännäishenkisten opiskelijoiden
välillä. Jälkimmäistä joukkoa edusti tuolloin esimerkiksi Johannes Bäck, joka
pian papiksi tultuaan kuitenkin omaksui evankelisen vakaumuksen, tulipa
aikanaan liikkeen johtajaksikin. Hän kertoi jo opiskeluaikana nähneensä
Nordlundin evankelisuuden eturivin puolustajana ja että vastustajienkin oli
pakko ihailla tämän rohkeutta ja puheen lahjakkuutta. Kaikki kuulemma näkivät,
että Nordlundista tulee vielä jotain suurta.
24.1.1871 Nordlund valmistui korkeimman mahdollisen
arvosanan saaneena. Kun hänen huonetoverinsa suuntasivat Turkuun vihittäviksi
papeiksi lähti Nordlund Porvooseen, sillä piispa Schauman oli lupaillut hänelle
virkamääräystä Helsinkiin. Nordlund oli näet jo opiskeluaikana nähnyt
työkenttänsä juuri siellä. Ystävä Wennerströmin haaveillessa hiljaisesta
maaseudusta tai pikkukaupungista Nordlund sanoi, että hän itse halusi nähdä
elämää ja liikettä ympärillään eikä itse arvellut voivansa viihtyä
Wennerströmin kuvaamissa paikoissa. Heikolan poika Marttilasta oli kovasti
urbanisoitunut!
Pyhäjärven sijainti kartalla. Ei ehkä Helsinkiin kaivanneen Nordlundin unelmapaikka, mutta hyvin hän sielläkin pärjäsi. Wikimedia Commons. |
Ensimmäiseksi työpaikaksi tuli kuitenkin Viipurin läänin
Pyhäjärven seurakunta ja kirkkoherran apulaisen pesti. Vastoin odotuksiaan
Nordlund viihtyi siellä, vaikka Helsingin kutsu yhä mielessä kaikuikin. Hänen
kertoessaan kohtaamisistaan paikallisten kristittyjen kanssa näkyy, kuinka
hänellä oli sielunhoidollista viisautta. Paikkakunnan uskovista vain harva
edusti evankelista liikettä. Vaikka Nordlund oli vakaa evankelinen hän pyrki
tuomaan kantansa esiin varovasti. Monilla ei ollut edes Uutta testamenttia,
vaan erityisesti monilla naisilla uskonelämässä näyttelivät keskeistä roolia
unet ja ilmestykset. Nordlund ei kuitenkaan heti tyrmännyt niitä, sillä silloin
yhteys hänen ja näiden naisten välillä olisi kadonnut, vaan pikku hiljaa
Raamattua opettaen pyrki ohjaamaan hengellisyyttä oikeaan suuntaan. Myös ihmisten lukiessa hänen mielestään
kyseenalaisia kirjoja ei hän niitä tyrmännyt julkisesti ellei joku erikseen
kysynyt, mutta opetuksessaan painotti niitä asioita, joissa koki näiden
kirjojen erehtyvän ja siten yritti vaivihkaa oikaista ihmisten käsityksiä. Tämä
varmastikin oli järkevä toimintamalli paikkakunnalla, jossa evankelisella
näkemyksellä ei ollut mitään valmista auktoriteettia ja kertoo hyvästä
tilannetajusta.
Haaveitten
Helsinkiin: Pappi on saapunut kaupunkiin!
Helsinkiä vuonna 1870, taustalla Nikolainkirkko (etualalla saksalainen kirkko). Nikolainkirkossa Nordlund sai kirkkokansan suorastaan lainehtimaan. Wikimedia Commons. |
Toukokuussa 1871 Nordlund pääsi sitten haaveittensa
Helsinkiin v.t. kappalaiseksi. Siinä hän sai toimia vuoden 1877 toukokuuhun
asti, jolloin toinen sai siitä kappalaisen vakiviran. Tämä oli Nordlundin
vireintä ja voimakkainta toimintakautta, ja hän kokosi runsaita kuulijajoukkoja
niihin kirkkoihin, joissa hän saarnasi. Hänen saarnojensa kerrotaan olleen yksinkertaisia,
loogisia ja viimeisteltyjä. Hänen äänensä ei ollut erityisen voimakas, mutta
hänen saarnojensa sanotaan olleen sisäisen hehkuvan innostuksen läpitunkemia,
joka vain kasvoi saarnan kuluessa. Erityisesti hänen Helsingin-aikansa
alkuvaiheissa kerrotaan hänen saarnojensa saaneen joskus koko kuulijakunnan
lainehtivaan liikkeeseen. Esimerkiksi
kerran Nikolainkirkossa, nykyisessä Helsingin tuomiokirkossa kerrotaan
Nordlundin saarnan saaneen aikaan sen, kuinka kuulijat nousivat ja laskivat
rytmillisesti penkissä niin, että täysinäinen kirkko oli kuin lainehtiva meri.
Hänen elämäkertansa kirjoittajan mukaan Nordlundin saarnat
saattoivat tunkea luihin ja ytimiin, edellä kuvatun perusteella ihan
konkreettisesti. Tämä toteaa myös, että vaikka Nordlund olikin evankelinen ei
hänen saarnoissaan väitelty eri uskonsuuntia vastaan, vaan hänen "taistelunsa koski syntiä ja epäuskoa, hänen
tarkoituksensa oli herättää omattunnot, saattaa ihmiset Kristuksessa saadun
Jumalan armon tuntemukseen ja uudistettuun elämään, ei milloinkaan viedä heitä
suunnasta toiseen." Hän saattoi olla joskus sanoissaan jyrkkäkin,
kuten eräissä hautajaisissa, joitten vainaja oli kuollut juopuneena.
Hautajaissaattue oli vainajan kotona nauttinut viinaksia sen verran
runsaasti, että kaikki kulkivat
hoiperrellen ja kantajat päissään pudottivat arkun hautausmaalla maahan. Tästä
Nordlund oli sen verran suuttunut, että hän tuli lausuneeksi "Helvettiin meni tämän kuolleen sielu, ja
helvettiin menette tekin, koko joukko, jollette nopeasti kadu ja tee
parannusta."
Nordlund toimi Porvoon piispa Schaumanin notaarina joillain
tämän piispantarkastusmatkoista. Hän myös tulkkasi Schaumanin puheet
tarvittaessa suomeksi. Schauman arvosti Nordlundia kovasti ja sanoi, että
"Nordlundista tulee vielä teologian
tohtori, professori ja piispa" ja toisella kertaa "Minulla on hiippakunnassani kaksi oivaa
miestä: Hornborg ja Nordlund." Näistä Hornborg toimikin myöhemmin
piispana. Nordlundkin ilmeisesti piti etenemistä korkeisiin virkoihin
kiinnostavana, sillä hän teki kovasti töitä filosofian kandidaattitutkintoa
varten opiskellen siihen vaadittavia asioita, mutta pappisviran tuomat kiireet
pakottivat hänet keskeyttämään ne.
Evankeliumiyhdistystä
perustamassa ja toisia valmentamassa
9. tammikuuta 1872 Nordlund lähetti evankelisen liikkeen
isähahmolle Fredrik Gabriel Hedbergille merkittävän kirjeen, joka liittyi
Nordlundin ehkä tärkeimpään saavutukseen. Tuolloin hän oli vasta vähän vajaa
23-vuotias. Siinä hän kertoi, kuinka hän Itä-Suomessa työskennellessään oli
havainnut hyvän uskonnollisen kirjallisuuden tarpeen. Nyt oli eläinlääkäri
Anders Silfvast myös havahtunut samaan asiaan ja halusi ryhtyä voimallisesti
levittämään uskonnollista kirjallisuutta. Silfvast ajatteli varojen siihen
tulevan jonkinlaisina lainoina. Nordlund oli pitänyt Silfvastin ideaa hyvänä,
mutta viranomaisille tarkoitettua anomusta puutteellisena ja ideaa vielä kehittämistä
tarvitsevana. Nordlund oli sitä mieltä, että varat oli saatava lahjoituksina
eikä lainoina ja että jo anomustakin ajatellen piti olla olemassa selkeät
säännöt, ei liian tiukat, muttei liian väljätkään. Samalla sen kautta
voitaisiin koordinoida liikkeen kolportöörien, saarnaavien kirjakauppiaiden
toimintaa. Hanke saisi näin laajemman pohjan ja virallisen yhdistyksen
kantamaan siitä vastuuta. Hedberg antoi hyväksyntänsä ja neuvoja, ja niin lopulta
syntyi Lutherilainen Evankeliumiyhdistys, jonka säännöt Suomen senaatti
vahvisti 13.11.1873. Nordlundista tuli yksi sen ensimmäisen johtokunnan
jäsenistä, ja hän pysyi järjestössä aktiivisena elämänsä loppuun saakka. Kovana meriittinä voisi mainita myös sen, että kun Evankeliumiyhdistys julkaisi uuden, korjatun käännöksen luterilaisista Tunnustuskirjoista suoritti korjaustyön kaksi teologian professoria sekä pastori Nordlund kolmantena. Ilmeisen lahjakas kaveri.
Nordlund oli tarkka siitä, että yhdistyksen kolportööreillä
oli oikea ja yhtenäinen käsitys Raamatusta. Hän kävi sekä keskusteluja että oli
kirjeenvaihdossa näiden kanssa tämän toteuttamiseksi. Hän myös antoi näille sellaisia kirjoja,
jotka auttoivat heitä syvempään Raamatun ymmärtämiseen. Kolportöörit myös
kehottivat ihmisiä, joiden kysymyksiin he eivät osanneet vastata lähettämään
kysymyksensä juuri Nordlundille. Myöhemmin, kun evankelisille oli rakennettu
Helsinkiin oma rukoushuone kävi Nordlund siellä aktiivisesti, vaikka osa siellä
olikin nyreissään hänelle siitä, kuinka tehokkaasti hän oli toiminut sekä sen
eteen, että rukoushuone tuli Evankeliumiyhdistyksen omaisuudeksi että myös sen, että yhdistyksellä
oli kontrolli sen suhteen ketkä siellä saivat puhua. Hedbergille hän mainitsi
pitävänsä tärkeänä käydä kuuntelemassa myös rukoushuoneella puhuvia
maallikkosaarnaajia paitsi omaksi rakennuksekseen myös siksi, että hänen
esimerkkinsä rohkaisisi muitakin kuuntelemaan näitä eikä pelkästään pappeja,
ainakaan pelkästään häntä itseään, sillä hänelle oli päässyt muodostumaan oma
fanikuntansa.
Kolportöörien lisäksi Nordlundilla oli toinenkin väylä,
jossa hän vaikutti tuleviin julistajiin, opintopiiri Collegia philobiblica, jossa kokoontui vuoden 1875 syksystä joukko
teologian opiskelijoita säännöllisesti usean lukukauden ajan. He kutsuivat
mukaan myös Nordlundin, joka pian käytännössä johti piiriä. Vaikka joku muu
esittelikin kulloinkin läpikäytävän raamatuntekstin kävi Nordlund sen uudelleen
läpi syvällisemmin. Hänen kerrotaan tehneen sen kuitenkin vaatimattomasti ja
toverillisesti. Hän saattoi myös oikaista ystävällisesti alustajan mahdollisia
erehdyksiä. Hän myös pyrki välttämään kaikenlaista puoluemieltä eikä halunnut
alkaa kritisoimaan yliopiston opettajien käsityksiä, vaan keskustelun
kallistuessa siihen suuntaan hän kehotti pitäytymään tekstissä. Useampi
myöhempi julistaja sai tuosta piiristä täydennystä eksegetiikan opintoihinsa ja
siten eväitä julistajan työhönsä. Yksi näistä kirjoitti vuosikymmeniä myöhemmin
Nordlundin elämäkerran, joka on tässä kirjoituksessa ollut tärkeä lähde.
Mikä hinta on
maksettava saadakseen Helsingistä virka? Latvian-matka ja keuhkovika
Valka (tai virolaisittain Valgan) kaupunki sijaitsi Venäjän vallan aikana molemmin puolin Latvian ja Viron rajaa, ja oli siis erinomainen paikka kummankin maan kielten opiskeluun. Wikimedia Commons. |
Kuten aiemmin todettiin ei Nordlundilla ollut vakivirkaa.
Kerran hän sellaista tosin haki ja kaupungin evankeliset tukivat häntä
voimakkaasti, mutta viran sai toinen. Voidakseen toimia edelleen Helsingissä
päätti hän hakea Helsingin virolais-latvialaisen sotilasseurakunnan
saarnaajanvirkaa, johon hänet valittiin. Oli vain yksi mutta: olisi pitänyt
osata viroa ja latviaa. Nordlund ei antanut sen olla esteenä, ja niinpä hän
matkusti kevättalvella 1877 Viron ja Latvian rajalla sijaitsevaan Valkan
kaupunkiin tavoitteenaan siellä oppia molemmat kielet. Hän majaili siellä
konsistorineuvos Kupferin kotona vetoisassa huoneessa käyttäen runsaasti aikaa
kieliopintoihin, varsinkin latvian oppimiseen. Hänen oppimiskyvystään kertoo,
että hän oppi molemmat kielet riittävästi siihen mennessä, kun hän aloitti
toimessaan alkukesästä 1877. Mutta raskas työskentely kieliopinnoissa sekä
vetoisat asuinolot yhdessä ennen Valkaan saapumista sairastetun kuumetaudin
kanssa saivat aikaan sen, että hän sai pysyvän keuhkovian. Vaikka hän saikin
alettua tehokkaasti työnsä sekä sotilasseurakunnassa että samaan aikaan
vastaanottamassaan virassa Helsingin työ- ja köyhäinkodin saarnaajana oli hänen
työtehonsa sairauden myötä heikentynyt. Hän kyllä matkusti kesällä 1877 Norjaan
erääseen parantolaan keuhkojensa vuoksi, mutta sateisen kesän vuoksi tilanne
vain paheni.
Nordlund tähtäsi kuitenkin yhä eteenpäin elämässään, vaikka
sairauden varjo oli hiipinyt hänen elämäänsä. Hän suoritti pastoraalitutkinnon
saadakseen laajemman ylenemisoikeuden vuonna 1878. Hän sai siitä korkeimman
arvosanan, joka oli Porvoon hiippakunnassa niin harvinainen, että pastori Elis
Bergroth verratessaan eräässä kirjoituksessaan arvosanoissa höveliä Turkua ja
tiukkaa Porvoota totesi, että "kymmeneen
vuoteen yksi ainoa, tuo etevä Kleofas Immanuel Nordlund, saattoi tämän
arvolauseen ottaa ja hänkin mitä suurimmilla ponnistuksilla." Nordlundin
lahjat siis tunnettiin siinä määrin, että häneen voitiin viitata tällaisessa
keskustelussa. Tutkielmassa hän käsitteli Saarnaajan kirjan tekijää ja puolusti
siinä sitä käsitystä, että kirjoittaja oli kuningas Salomo.
Seuraavana vuonna Nordlund päätti hakea vapaaksi tullutta
Porvoon tuomiorovastin virkaa ja pätevä kun oli sai vaalisijan. Tämä sai
kuitenkin aikaan melkoista hämmennystä ja paheksuntaakin, sillä hän oli virkaan
pyrkiessään vasta 30-vuotias, kun tuomiorovasteiksi yleensä pyrittiin vanhalla
iällä. Nordlund kuitenkin tiedosti kyvykkyytensä ja ajatteli tässä olevan
mahdollisuus laajempaan vaikuttamiseen. Kuvitellessa ihmisten reaktioita tuohon
hakemukseen alkaa päässä kaikua Tuntemattoman
sotilaan Lammion "Mikä röyhkeys!"
Virkaa hän ei saanut, sillä enemmistö äänistä meni syntyperäiselle
porvoolaiselle, jota varten virka oli käytännössä pedattu.
Tämän aiheuttama
pettymys saattoi myötävaikuttaa Nordlundin kunnon heikkenemiseen, jonka vuoksi
hän matkusti 1880 Saksan Baijeriin terveyskylpylään. Siellä hänen olonsa
paranikin, mutta kotimatkalla hän aktiivisena miehenä osallistui Tukholmassa
suureen opettajakokoukseen ja vilustui matkan varrella. Siksi hän lepäili
muutamia viikkoja Vihdissä, muttei silloinkaan malttanut olla matkustamasta
Porvooseen pappeinkokoukseen, omien sanojensa mukaan siksi, ettei kukaan
moittisi häntä laiskuudesta. Työmyyrä ei tavoistaan päässyt, eikä se tehnyt
hänen kunnolleen hyvää.
Voimat
heikkenevät, vauhti hiipuu, mutta sanoma sen kuin syvenee
Osittain terveytensä vuoksi ja osittain ollakseen lähellä
yhtä työpaikkaansa Helsingin työ- ja köyhäinkotia Nordlund muutti vuokraamaansa
Ulfåsan huvilaan Helsingin lähelle. Siellä hän elikin elämänsä loppuun saakka.
Sinne muutti myös hänen äitinsä, joka oli itse asiassa kaiken aikaa asunut
hänen luonaan ja hoitanut hänen talouttaan. Nordlund ei näet koskaan
avioitunut, vaikka olisi voinut kuvitella jo Jomalan kirkossa ihastusta ulkonäöllään herättäneellä nuorella miehellä olevan ottajia. Kun syksyllä 1877, samana vuonna jolloin hänen keuhkovikansa oli
päässyt kehittymään, osa collegia
philobiblican jäsenistä palasi Helsinkiin juuri kihlautuneina oli Nordlund
todennut näille: "Teitte oikein
mennessänne kihloihin. Niin olisi minunkin pitänyt aikaisemmin tehdä."
Toisten sanoessa, että ehtiihän sitä vielä Nordlund vastasi: "Ei, on liian myöhäistä, sillä nyt minun
terveyteni on jo niin heikossa kunnossa, että olisi kevytmielistä ajatella
avioliittoa." Oliko Nordlundilla aikanaan ollut joku tietty neito
mielessä jäänee arvoitukseksi, mutta jo 28-vuotiaana hän nähtävästi katsoi
avioliiton itselleen menetetyksi mahdollisuudeksi.
Alati heikentyvä Nordlund kirjoitti vielä 1882 voimakkaalla
kritiikillä leviävää vapaakirkollisuutta vastaan, jonka hän oli nähnyt liiaksi
keskittyvän ihmisen omiin tekemisiin, kääntymiseen ja aktiiviseen todistamiseen
jopa oman uskossa kasvamisen ja yhteyden rakentamisen Herraan kustannuksella.
Tähän huoleen häntä olivat johtaneet jotkin henkilökohtaiset kohtaamiset. Hän
oli huolissaan siitä, miten iskulauseesta "Tule Jeesuksen luo" voi
tulla lakimainen vaatimus, kun sen pitäisi iloinen sanoma, joka välitetään
Kristusta saarnaamalla ja sakramentteja käyttämällä. Niissä tarjottuun kehotukseen
tulla Jeesuksen luo hän kyllä kannusti voimakkaasti vastaamaan. Nordlund ei
siis vastustanut herätysjulistusta, mutta hänelle oli tärkeää tällaisen julistuksen
Kristus-keskeisyys, olennaisempaa kuin se mitä ihminen tekee on se, mitä
Kristus antaa.
Vaikka viimeiset vuodet olivat Nordlundille tuskaa ja
kärsimystä kokivat samalla muut, että ne myös kypsyttivät häntä, muuttaen
kaiken hänen tuolloin puhumansa ja kirjoittamansa entistä täysipitoisemmaksi.
Niihin oli tullut aivan uutta syvyyttä, vaikka häntä oli arvostettu ennenkin.
Vielä vuonna 1882 Nordlund kävi hoidattamassa itseään
Saksassa ja oli toiveikas toipumisensa suhteen. Hän kuitenkin alkoi yhä enemmän
työstää sitä, että tulisi luultavasti kuolemaan nuorena, mihin liittyi sekin,
että hänen oli koko ajan supistettava tekemäänsä työtä. Nähdessään viimeisenä
elinkesänään erästä entistä opintopiiriläistään hän oli tätä ja tämän vaimoa
katsottuaan todennut: Noin onnellinen
minäkin olisin voinut olla, jollen ylpeydessäni olisi tahtonut olla pappina
pääkaupungissa." On varmasti ollut ahdistavaa ajatella, että juuri se,
mitä hän oli tehnyt voidakseen tehdä työtä Helsingissä, mikä oli hänelle
keskeinen työnäky olikin samalla aiheuttanut hänen hitaan ja tuskallisen
hiipumisensa.
"Kristus on
minulle elämä, ja kuolema on minulle voitto
Vaikka hänen vointinsa olikin heikentynyt pitkään hänen
lähtönsä oli silti yllättävä, sillä hän ei ollut vuoteenomana vaan saattoi
kulkea jalkeilla. Hänen lähtönsä tästä maailmasta tapahtui 25. syyskuuta 1883,
Kleofaan nimipäivänä. Tuona päivänä kävi useampia ihmisiä onnittelukäynnillä ja
Nordlund jaksoi kävellä, vaikka istuikin pitkät tovit keinutuolissa. Klo 12 ja
13 välillä häntä kävi myös tapaamassa Evankeliumiyhdistyksen kolportööri Gustaf
Vilhelm Rask, jolle Nordlund sanoi: "Minusta
tuntuu nyt, että lähestyn loppuani." Tällöin Rask kysyi, ovatko kivut
siis kovia, jolloin Nordlund sanoi: "Eivät,
mutta tunnen suurta heikkoutta. En luule, että Herra minua vielä kutsuu kotiin,
jollei heikkous nouse äärimmilleen, niin etten enää saata hengittää. Mutta
tapahtukoon Herran tahto. Tyydyn menemään kotiin Herran luo, milloin vain
Jumala vain haluaa." Hetken päästä hän sanoi vielä: "Kristus on minulle elämä, ja kuolema on
minulle voitto." Keskustelun iankaikkisesta elämästä päätteeksi
Nordlund lausui vielä: "Pysykäämme
evankeliumin opissa, jonka kautta Herra on meidät kutsunut, iloisina ja
rohkeina." Sitten hän väsymyksensä vuoksi paneutui vuoteeseen ja puoli
kuudelta illalla nukahti uneen, josta ei enää tässä ajassa herännyt. Hän oli
34-vuotias.
Nordlundin elämässä ilmenneet tavaton toimintatarmo ja
muidenkin huomaama lahjakkuus yhdistyivät isän varhaiseen kuolemaan, oman
sairastumisen aiheuttamaan hiipumiseen ja varhaiseen kuolemaan. Tätä hänen
elämänsä kaksinaista luonnetta, valoa ja varjoa kuvastaa tavallaan myös hänen
tunnetuin laulunsa, joka kuten alussa kerrottiin on Siionin kanteleessa jaettu
kahdeksi eri lauluksi. Hänen elämässään oli paljon iloa ja onnistumisen riemua,
mihin sopii reippaasti laulettava laulu 318 "Oi, minkä onnen autuuden nyt
usko myötään tuo". Mutta siinä oli myös kaihoisa puolensa, kipu ja
ahdistus, jonka keskellä teki varmasti mieli hartaasti huokailla laulun 479
sävelellä "Mun kanteleeni kauniimmin taivaassa kerran soi". Kuitenkin
hän sai lyhyen elämänsä aikana luoda yhden pysyvän muistomerkin, sillä alkujaan
kirjojen levittämistä varten perustetusta Suomen Luterilaisesta Evankeliumiyhdistyksestä (Sley) tuli
evankelisen herätysliikkeen keskusjärjestö, joka toimii edelleen ja joka
yhdessä siitä versonneiden sisar- ja tytärjärjestöjen ja -liikkeiden kanssa
pitää edelleen yllä sitä hengellistä perintöä, jonka varassa Nordlundkin
uskalsi elää ja kuolla.
LÄHTEET:
Reijo Arkkila ja Markku Niemelä: Elävän veden virrat. Suomen evankelinen herätysliike sivuvirtoineen.
2017.
I. A.
Björklund: Kleofas Immanuel Nordlund.
1928.
Erkki Kansanaho: Tietoa [Tunnustuskirjojen] suomennoksista. 1987. http://tunnustuskirjat.fi/suomennokset.html
Lauri Koskenniemi: Suomen
evankelinen liike 1870-1895. 1967.
Marttilan rippikirja
1846-1852, Heikola Kraapa (Ali-) https://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/marttila/rippikirja_1846-1852_jk195/47.htm
Sigfrid Sirenius: Elis
Bergroth. Julistaja - taistelija - ihminen. 1954.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti