Kirjoittanut: Ossi Tammisto
Vanha pastori istuu junassa. Siinä ei ole mitään ihmeellistä,
sillä hän matkustaa usein. Tänäkin vuonna hän on ehtinyt ennen tätä lokakuun alun lauantaita käydä liki 60 paikkakunnalla. Onko matkapäiviä kertynyt 100 vai
enemmän, kuka tietää, laskut ovat menneet sekaisin jo aikaa sitten. Evankelista ystäväkansaa on ympäri
maan, ja liikkeen johtajalla on velvoitteensa sitä kohtaan. Ja kun velvollisuus kutsuu, mies matkustaa.
|
Tämä kirjoitus kertoo rovasti Kauko Veikko Tammisen (1882-1946) viimeisestä matkasta. Kuva Nuorison ystävä nro 18/1936. |
Mies monessa mukana
Eletään 5. lokakuuta 1946, ja junassa kohti Paimion asemaa
istuu Kauko Veikko Tamminen, syntynyt 1882. Hän on evankelisen herätysliikkeen
johtaja, joka on saanut nähdä liikkeen jakautumisen suomen- ja ruotsinkielisiksi järjestöiksi, ollut
torjumassa sen sisällä syntynyttä tunnustusluterilaista vapaakirkollista
liikettä puolustaen kuitenkin myöhemmin näitten oikeutta olemassaoloon ( Kun kirkolliskokous uhkasi uskonnonvapautta: Vuoden 1933 kirkolliskokous ja luterilaiset vapaakirkot ), ollut mukana valmistamassa uutta virsikirjaa, johtanut liikettään läpi sodan kauhujen...
Hänen kaudelleen on mahtunut isoja asioita.
Ennen kaikkea hän on luotsannut evankelista kansaa kaikkien
näiden vaiheiden läpi. Hän on saarnannut, hän on kirjoittanut, hän on
toimittanut lastenlehteä, hän on sanoittanut lauluja, hän on kannustanut
rakentamaan rukoushuoneita ja evankelisia kansanopistoja, vaikka mitä. Hän ei
ole syntyjään tämän liikkeen piiristä, mutta sitä ei uskoisi, niin vahvasti hän
näiden runsaan parinkymmenen vuoden aikana on asemoitunut tehtäväänsä. Hän on vetänyt linjaa ja suoristanut rivejä, mutta hän on etsinyt myös yhteyttä. Hänen elämäkertansa kirjoittaja käytti hänestä myöhemmin ilmaisua "avara ja tinkimätön", ja tuo ristiriitaiselta kuulostava sanapari kuvaa häntä mainiosti.
Nytkin hän on saarnamatkalla. Hänen ystävänsä Aatami Kuortti
on tullut opettajaksi Varsinais-Suomen Sauvoon ja on kutsunut hänet puhumaan.
Kuortissa, tuossa inkerinsuomalaisessa Neuvostoliitosta paenneesta papista
olisi itsestäänkin paljon puhumista, mutta se jääköön näiden miesten
keskinäiseksi muisteluksi tällä kertaa. Nyt tuo paljon kärsinyt pappismies on näet jättänyt vankileirin kauhut taakseen, alkanut elämän uudella paikkakunnalla ja on kutsunut Tammisen julistamaan siellä sitä hyvää sanomaa, joka on molemmille miehille rakas.
|
Tästä Lauttakylän rukoushuoneen saarnastuolista Tamminen julisti sanaa huittislaisille, ja jotkut kertoivat myöhemmin nähneensä enkeleitä hänen ympärillään. Silloinen rukoushuone on jo purettu, mutta mikäli oikein ymmärrän on sama alttaritaulu myös nykyisessä rukoushuoneessa. Kuva Kevätkylvö nro 6/1939. |
Enkelinäkyjä ja sovunhierontaa
Ei matkustamisessa tosiaan mitään erikoista ole, nytkin
Tamminen on käynyt jo useammassa paikassa. Tosin epävarmuutta ehkä lisäisi, jos
hän tietäisi, mitä eräät nuoret naiset olivat kokeneet hänen saarnatessaan 29.
syyskuuta Huittisissa Lauttakylän rukoushuoneella. 18-vuotias Eeva Perko kertoi
saaneensa siellä vahvan kokemuksen, ettei Tamminen elä enää kauan. Tämä oli
saarnannut hyvin elävästi enkeleistä, ja Perko oli kokenut enkelien ympäröivän tämän.
Hän oli myös huomannut, että Tammisen oli jotenkin vaikea puhua. Samoin Lahja
Helkiö oli tuntenut suuren enkelin läsnäolon puhujan vierellä.
Ennen tätä matkaa hän oli ehtinyt vierailla myös Loimaalla
tapaamassa Loimaan evankelisen kansanopiston rehtoria Pentti Niemeä. Loimaan
opistolla elettiin herätysten ilmapiirissä, mutta sielläkin näkyi evankelista
liikettä tuolloin vaivannut herätyshenkisten 'nuorten' ja uusia toimintatapoja vierastaneiden 'vanhojen' välinen
ristiriita. Työläistaustainen Niemi painotti kristityn sosiaalista vastuuta
tavalla, joka oli monelle liikkeen vanhan kaartin edustajalle vieras ( Herätystä, sosiaalista vastuuta ja Suomi-Neuvostoliitto -seuraa - Loimaan sodanjälkeinen herätys ja Pentti Niemi ). Tamminen
itse pyrki toimimaan kiistassa välittäjänä, joka ymmärsi kumpaakin osapuolta.
Loimaan tapaamisella löytyikin yhteisymmärrys, josta Tamminen oli eräälle
työtoverilleen itkussa silmin kertonut. Ainakin Loimaalla liikkeen repeämä oli torjuttu, ja uusi herätys saatu sitä elävöittämään.
|
Paimion asemalta jatkui kyyti autolla kohti Sauvoa. Asemarakennus on yhä olemassa, vaikka junat eivät siinä pysähdykään. Silläkin on muuten oma hengellinen ulottuvuutensa, sillä siinä toimi jokusen vuoden Paimion helluntaiseurakunta. Kuva Uusi Aura nro 124/1922. |
Sauvossa on juhlan tuntua
Nyt Tamminen on siis matkalla Sauvoon. Junan saapuessa lauantaina 5. lokakuuta 1946 Paimion asemalle
klo 16.40 jatkuu matka autolla Kuortin luo Sauvon Kirkonkylän kansakoululle eli
niin sanotulle Vahtisten koululle, jonne auto saapuu klo 17 jälkeen.
Jälleennäkeminen Kuortin ja Tammisen välillä on iloisen lämmin Tammisen toivottaessa
sydämellisesti Kuorttien vielä melko tuoreelle kodille Jumalan rauhaa. Sauvo on Kuorteillekin vielä melko uusi tuttavuus, sillä he ovat asuneet siellä vasta vuoden. Kuorttien lapsetkin ovat kiinnostuneita Lasten Lehdestä
tutun Veikko-sedän näkemisestä. Miehet muistelevat saunan lämmössä yhteisiä
saarnamatkoja. Tamminen käy levolle klo 21.30, onhan huomenna rankka päivä
edessä, niin lepopäivä kuin onkin.
Kuortin herätessä sunnuntaina 6. lokakuuta klo 7:30 hän huomaa, että Tamminen on jo
jalkeilla. Viedessään tälle aamukahvia hän kysäisee, kuinka yö sujui. Tamminen
vastaa: "En nukkunut hyvin.
Syöttelit illalla minua niin kovasti, etten jaksanut nukkuakaan." Pian
hän kuitenkin lisää, ettei pahoittaisi isäntänsä
mieltä: "Ei se uni aina ole
saatavissa. Kyllä minä olen hyvin levännyt. Älä ole huolissasi."
|
Opettaja, entinen Inkerin kirkon pappi Aatami Kuortti (1903-1997) oli Tammisen innokas isäntä. Hänen omat elämänvaiheensa olivat hyvin värikkäät ja suosittelen kaikille hänen vaiheistaan Neuvostoliitossa kertovaa kirjaansa "Kirkossa, keskitysleirissä, korvessa". Kuva Kotimaa nro 10/1935. |
Rauhoittelut ovat sikäli turhia, ettei Kuortti havaitse Tammisen olemuksessa mitään väsymyksen merkkejä. Molemmat iloitsevat kauniista
sunnuntaiaamusta ja Tamminen toteaakin, että "Nyt on oikea juhlailma". Puoli kymmeneltä onkin aika lähteä
kävelemään kohti Sauvon kirkkoa, jonne koululta on liki kilometrin matka.
Perille miehet ehtivät kymmentä vaille kymmenen. Sakastissa on juuri meneillään
kirkkoherra Albert Soverin toimittama rippikirjoitus, mutta samaan
aikaan saapuu myös pastori Onni Aho, joka toivottaa Tammisen sydämellisesti
tervetulleeksi.
Sauvo ei kuulu evankelisen liikkeen valtamaihin, vaikka yhteistä historiaa sillä ja liikkeellä onkin. 1800-luvulla oli siellä vaikuttanut liikkeen lahjakas saarnaaja
Hegesippus Hippolytus Hjerpe ( Hegesippus Hippolytus Hjerpe, Perttelin profeetta, joka sai kuolla Sauvossa ), ja varmaan vuoteen 1920 asti paikkakunnalla
kiertokoulunopettajana toimineen evankelisen Saara Patjaksen ( Sauvon ja Perniön evankelinen opettajatar Saara Patjas ) vaikutusta oli
vielä jonkin verran havaittavissa. Joka tapauksessa kirkkokansaa tulee tänään runsain
joukoin, muun muassa linja-autollinen nuoria Paimiosta. Siellä evankelisuutta
onkin enemmän, mikä sopikin hyvin liikkeen hengellisen isän, Fredrik Gabriel
Hedbergin, ammoiselle palveluspaikalle. Sauvon suuressa ja kauniissa kirkossa on
juhlan tuntua.
|
Osapuilleen tällaisena Sauvon kirkko on kohonnut Tammisen ja Kuortin edessä heidän saapuessaan sinne lokakuisena sunnuntaiaamuna. Kuva Turunmaa nro 142/1938. |
Kirkontäysi kansaa alkaa veisata. Päästään jo saarnavirteen
asti. Sekin jää Kuortille mieleen: "Nyt
tunnustan mä nöyrästi, Ett' olen outo aivan, Jos et sä neuvo, Herrani, En osaa
tietä taivaan; Jos et sä itse paimenna, Mä pian eksyn laumasta, Kuin lammas
eksyy korpeen." Tamminen nousee keskellä kirkkoa kohoavaan saarnatuoliin.
Vakaalla äänellä kaikuvat "Armo
teille ja rauha". Rukouksessa pyydettyään siunausta sanan saarnalle ja
Sauvossa vietettävälle juhlalle ryhtyy Tamminen sananpalvelukseen.
Päivän evankeliumitekstinä on Joh. 11:21-45. Siinä kerrotaan Lasaruksesta, tämän
kuolemasta ja henkiin herättämisestä. Tekstissä liikutaan siis kuoleman ja
ylösnousemuksen maisemissa. Tamminen valitsee saarnansa teemaksi yhden lauseen,
Raamatun lyhimmän jakeen: "Ja Jeesus
itki". Hän pohdiskelee syytä Jeesuksen itkulle. Jeesushan tiesi, että
pian Lasarus herätettäisiin kuolleista. Tammisen mielestä Jeesus ei itkenyt
vain ottaakseen osaa suruun, vaan hän itki ihmisten epäuskon vuoksi. Jeesushan
oli ilmoittanut etukäteen, ettei tämä tauti olisi kuolemaksi, vaan Jumalan
kunniaksi. Nyt kukaan ei näyttänyt uskovan sitä. Ehkä Lasaruksen sisaret Martta
ja Maria olivat ensin uskoneet sen, mutta kuoleman tultua he eivät enää olleet
jaksaneet uskoa vaan sen sijaan sanoivat Jeesukselle, että jos tämä olisi ollut
paikalla ei heidän veljensä olisi kuollut. Tätä epäuskoa Jeesus Tammisen mukaan
itki.
|
Tästä saarnastuolista Tamminen piti viimeisen jumalanpalvelussaarnansa ja varoitti kuulijoitaan epäuskosta. Kuva Wikimedia Commons. |
"Meidän on
opittava turvautumaan Sanaan. Emme voi luottaa tunteisiimme. Kun Jumalan Sana
sanoo meille, että olemme lunastettuja, niin jääkäämme uskomaan siihen.
Olemmehan jo kasteessa Isän lapsiksi otettuja. [---] Niin, Jeesus itki. Hän itki ihmisten epäuskon vuoksi. Täytyneekö
Jeesuksen itkeä sinun tähtesi?" Tamminen haluaa julistuksellaan
puhutella kuulijoitaan, saada nämä miettimään omaa elämäänsä ja uskoansa.
Juhla jatkuu koululla
Jumalanpalveluksen päätyttyä Tamminen ja Kuortti pääseivät
paimiolaisten linja-autossa takaisin koululle, jossa on tarkoitus jatkaa
evankeliumijuhlaa klo 13. Kuortille ja hänen perheelleen tosin tämä tietää
melkoista kiirettä, sillä hän kertoo olleen vain runsas puoli tuntia ruokailuun
ja iltapäiväohjelman suunnitteluun. Näistä jälkimmäisen tosin olisi kai voinut
suunnitella hieman aiemminkin...
Rovasti Ahon pidettyä alkupuheen lauletaan evankelisten
laulukirjaa Siionin kannelta ja sitten puhuu Tamminen itse. Tekstiksi hän on valinnut
Room. 1:16-17: "Minä en häpeä
evankeliumia; sillä se on Jumalan voima itsekullekin uskovalle pelastukseksi,
juutalaiselle ensin ja myös kreikkalaiselle. Sillä siinä Jumalan vanhurskaus
ilmenee uskosta uskoon, niinkuin on kirjoitettu: 'Vanhurskas on elävä uskosta'".
Kuortti muistelee vielä jälkikäteen sitä lämpöä, jolla Tamminen pitkin
puhettaan lausuu sanan "pelastukseksi"
Kuortin tuntiessa suurta iloa, että sauvolaiset saivat kuulla tällaista
sanomaa. Erityisellä tavalla Kuortin mieleen jäävät seuraavat Tammisen sanat:
"Huomatkaamme, että apostoli ei sano
uskosta tekoihin, vaan uskosta uskoon. Niinkuin me elämme päivästä päivään,
niin myös saamme elää uskosta uskoon. Emme koskaan saa siirtyä uskosta
omatekoiseen vanhurskauteen, vaan vanhurskas on elävä uskosta."
|
Sauvon Kirkonkylän kansakoulu sijaitsee oikeastaan Vahtisten kylässä ja rakennus tunnetaankin Vahtisten kouluna. Siellä majailivat myös Kuortit ja siellä vietettiin isännän muistiin pysyvästi syöpynyt evankeliumijuhla. Kuva Uusi Aura nro 106/1925. |
Juhlan lopuksi Kuortti pyytää Tammista pitämään vielä loppupuheen.
Silloin Tamminen siirtyy puhujanpaikalle ja sanoo opettajan kehottaneen häntä
pitämään vielä puheen, mutta sen sijaan hän haluaa lukea aikoja sitten saamansa
kirjeen. Siinä eräs nuori kertoi syvästä synnintunnostaan ja sielunhädästään.
Sitten Tamminen kertoo saaneensa myöhemmin toisen kirjeen, jossa tuo sama nuori
oli kertonut kaikkien epäilysten olevan poissa ja että hän tiesi olevansa
lunastettu Jeesuksen veren kautta.
Sitten Tamminen kertoo, mitä näiden kirjeiden välillä oli
tapahtunut: "Olin kirjoittanut
tuolle sielun tuskissa olevalle ystävälleni kirjeen, jossa yksinkertaisesti
olin kertonut, miten itselleni oli kirkastunut pelastus. Olin saanut
pelastusvarmuuden erään Raamatun lauseen johdosta. Tämän lauseen olin ennen
lukenut ja olin merkinnyt sen kohdalle kysymysmerkin. Eräänä päivänä totuutta
etsiessäni luin sen uudelleen. Siitä tuli sieluuni ihmeellinen valo. Tämä lause
on Efesolaiskirjeen 1 luvun 7 jakeessa. Se kuuluu: 'Meillä on lunastus hänen verensä kautta, rikkomusten
anteeksisaaminen, hänen armonsa rikkauden mukaan.' Tämän saman lauseen kautta
kirkastui lunastusarmo tuolle syvässä synnintunnossa olevalle ylioppilaalle.
Niin, meillä jokaisella on lunastus
Jeesuksen veren kautta. Meillä on lunastus!" Näin Tamminen vie samalla kuulijansa oman
kristillisen elämänsä käännekohtaan, vuosien 1903-1904 paikkeille, jolloin hän
nuorena teologian opiskelijana toimi saarna-apulaisena Kurussa ja nuo
Efesolaiskirjeen sanat osuivat kohdalle. On hän siitä monesti ennenkin puhunut,
mutta jälkikäteen tuntuu puhuttelevalta se, että ne näin ylimääräisessä
puheenvuorossa nousivat esille juuri tänään...
Iltaretkelle Sauvon pappilaan pyöräillen
Juhla päättyy, ja väki hajaantuu kukin taholleen. Illaksi on
Tamminen kutsuttu käymään Sauvon pappilaan rovasti Soverin luo. Pappila on näköyhteyden päässä kirkosta, mutta korkean
mäen laella. Matkaa koululta on puolitoista kilometriä. Kuortti soittaa kaikki
Sauvon autoilijat läpi, mutta kaikki ovat matkoilla, ketään ei saada hätiin.
Niinpä Tamminen ehdottaa, että mennään pyörällä. Ilmeisesti jokin Tammisen
terveydessä arveluttaa Kuorttia, sillä
hän kysyy voiko tämä pyöräillä. Siihen Tamminen vastaa pyöräilleensä kesällä
useasti.
Niin miehet hyppäävät satuloille ja lähtevät polkemaan.
Tamminen toteaa koulun alamäen
laskettuaan, että "Hyvinhän tämä
menee", ja perille pappilaan päästään juuri iltauutisten kaikuessa
radiosta. Kuortin tajuntaan iskeytyvät sanat , jotka kaikuvat radiosta juuri
miesten päästessä eteiseen: "Ruotsin
pääministeri Per Albin Hansson kuoli sunnuntaita vasten yöllä kello 2
sydänhalvaukseen..."
Pari tuntia menee jutellessa rovasti Soverin ja tämän rouvan
kanssa. Lähtiessä veisataan virren 462 lopusta kolme viimeistä säkeistöä ja Kuortin
mielestä Tamminen laulaa aivan erityisellä innolla sanat "Suo, että sanas kirkkaana saa keskellämme
kaikua, ja kautta sukupolvien suo soida nimes kiitoksen".
|
Tällaisena Sauvon kirkko näyttäytyi miesten polkiessa sen ohi pappilasta takaisin koululle. Kuva Suomen matkailu nro 3/1938. |
Kohtalokas paluumatka
Astutaan ulos pappilasta. Tamminen ihailee kirkasta kuutamoa
ja toteaa, että "täällähän on
valoisa kuin päivällä". Reippaasti hän laskee pyörällä alas pappilan
mäkeä Kuortin seuratessa perässä. Saavutaan sitten koulun mäen alle, josta
koululle on matkaa enää parisataa metriä, sen mäen alle, jota laskiessa
Tamminen kehui matkan sujuvuutta. Nyt hän pysähtyy ja nousee pyörältään.
Kuortti ennättää Tammisen luo ja kuulee, kuinka tämä hengittää raskaasti. Oikea
käsi on rinnan päällä.
"Ottaa niin
kovasti sydämeen", ähkäisee Tamminen.
"Jaksaisitko
kävellä koululle? Minä taluttaisin molempia pyöriä", ehdottaa Kuortti.
"Täytyy tässä
hieman levähtää, en muuten jaksa nousta koulun mäelle", Tamminen vastaa ja istuu tiensivuun.
"Onko sinulle
ennen tällaista sattunut?", kysyy nyt Kuortti huolestuneena.
"On, mutta ei ole
ollut näin vaikeata. Tämä on sellaista sydämen yskää", vastaa Tamminen yskien ja yhä työläämmin hengittäen.
Kuortti kietoo ripeästi kaulaliinansa Tammisen kaulaan,
laittaa oman päällystakkinsa tämän ympäri ja juoksee kiireesti koululle. Siellä
hän soittaa jälleen kaikille Sauvon autoilijoille, mutta ketään ei saa kiinni.
Hänen vaimonsa juoksee lähimmän autoilijan kotiin, sillä tämän luota kajastaa
valoa, vaikkei sieltäkään vastattu puhelimeen. Sattumoisin koululla vieraisilla
oleva naapuritalo Vahtisten emäntä sanoo rientävänsä kotiin valjastamaan
hevosen, jotta rovasti Tamminen saataisiin sen avulla koululle. Kuortti rientää
takaisin Tammisen luo ottaen samalla tämän arkipuvun taskusta kamferitablettirasian,
jonka tämä on maininnut löytyvän sieltä. Voi onnetonta, että rasia ei ollut
pyörämatkalla mukana, josko siitä olisi ollut apua...
|
Tästä koulun mäestä ei Tamminen enää omin avuin selvinnyt ylös, eikä hän perille päästyään enää elävänä rakennuksesta poistunut. Kuva Turunmaa nro 142/1938. |
Tamminen löytyy samasta asennosta kuin mihin Kuortti on
hänet jättänyt. Kuortti antaa hänelle rasian ja Tamminen ottaa pari tablettia.
Kuortin vaimo juoksee paikalle kertoen läähättäen, että auton pitäisi saapua
näillä minuuteilla. Kotosalla oli siis sittenkin oltu, ehkei kukaan vain kuullut puhelinta. Tämä ja autoilijan henkilöllisyys jääkööt tämän kirjoituksen osalta historian armeliaaseen hämärään. Rouva Kuortti pitelee polveaan juostessaan, sillä hän on kiireessä kaatunut
matkalla. Kuortti katselee hermostuneena läheneviä valoja. Ne tuntuvat etenevän
turhan hitaasti. Tamminen pitää saada pian lämpimään tästä kuun valaisemasta
lokakuisesta illasta. Kello on tuossa vaiheessa 21.20.
Auton tultua perille Kuortit auttavat Tammisen autoon ja
pian ollaankin Kuorttien kodin eli koulun edessä. Tamminen jaksaa nousta itse
autosta ja Kuortti ehtii jo ajatella, ettei tässä ollutkaan sen suurempaa
hätää. Vaivalloisesti Tamminen kulkee Kuortin tukemana heidän kamariinsa
lepäämään ja hänen yltään autetaan päällysvaatteet sekä kengät. Samaan aikaan rouva
soittaa sekä diakonissalle että terveyssisarelle.
|
Seututie 181 eli Sauvon-Kemiöntie on vetänyt mutkat suoriksi ja mäkeä tasaisemmaksi, eikä entiselle koululle ole enää kulkua samasta suunnasta kuin Tammisen aikaan. Kuvassa koulurakennus lokakuun alun asussaan. Kuva itse otettu. |
Tamminen pyytää tuomaan jaloille lämpöpullon, ja nopeasti
Kuortti täyttää toiveen. Sitten hän pitelee Tammista kädestä ja huomaa sen
olevan hikinen ja kylmä. Kuortin kysyessä tuliko Tammiselle ulkona kylmä tämä
vastaa: "Ei, ei minulla ole kylmä.
Se johtuu sydämestä tuo käteni kylmyys. Onpa minusta nyt vaivaa sinulle ja
rouvallesi". Samalla hän puristaa Kuortin kättä.
Saapuu diakonissa, ja pian myös terveyssisar. Samassa
Tamminen saa voimakkaan sydänkouristuksen. Diakonissa antaa hänelle käsivarteen
ruiskeen ja terveyssisar soittaa samalla Paimioon lääkärille. Hetken näyttää
siltä, että ruiske auttaa, sillä Tammisen kasvoihin tulee eloa ja hengitys
rauhoittuu, mutta vain hetkeksi. Seuraa uusi kouristus. Diakonissa pyörittää
vakavana päätään ja kuiskaa Kuortille: "Kyllä hän menee".
Kuortti ei tahdo uskoa sitä. Eihän rovasti voi kuolla! Häntä
tarvitaan vielä! Kuortti huokailee Jumalan puoleen, mutta ei auta, lähtö on jo
käsillä. Tammisen kouristus menee ohi, hänen ilmeensä rauhoittuu. Hän sulkee silmänsä hengittäen rauhallisesti, nukahtaen. Hengityksen harventuessa, pieni
hymynhäive kasvoillaan hän lipuu rauhallisesti kuolonuneen klo 21.40.
Epätoivoisen Kuortin tehtäväksi jää soittaa omaisille Tammisen äkillisestä
poismenosta.
|
Koulu siltä puolelta, mistä tie tänä päivänä kulkee sinne. Entinen koulu on nykyään paikallisen teatteriväen hallussa ja on hienosti kunnostettu. Rakennuksen pihalle voi tulla katsomaan laadukasta kesäteatteria tai muistelemaan evankelisen liikkeen patriarkkaa. Kuva itse otettu. |
Suuri tammi evankelisessa metsässä kaatui
Johtajan kuolema tulee evankelisen liikkeen kannattajille
järkytyksenä. Pitkäaikainen ja arvostettu johtaja on poistunut yllättäen, ja
vaikka nimi onkin Tamminen on kuin suuri tammi olisi kaatunut ryskyen. Liikkeen
sisäisissä ristiriidoissa olisi kaivattu edelleen hänen ohjaustaan, tarmolla
hän oli työskennellyt sovittaakseen eri ryhmittymien välejä ymmärtäen kumpaakin
osapuolta, välillä jyrähtäen, välillä rauhallisesti ohjaillen.
Nyt oli kuitenkin uusien astuttava hänen saappaisiinsa.
Tammista eivät enää ajan murheet koskettaneet, hän oli saanut levon. Kauan
sitten evankelinen pastori Hegesippus Hippolytus Hjerpe oli sanonut haluavansa
kuolla Sauvossa, ja niin hän kuolikin. Nyt oli pyytämättä siellä kohdannut
loppunsa toinen evankelinen pappismies. Kuolema tuli yllättäen, mutta kuitenkin
niin, että kaikessa näytti olevan oma tarkoituksensa. Pienet vihjeet ennen ja
jälkeen, Tammisen paluu uskonelämänsä tärkeimpään hetkeen... Kirkossa oli
käsitelty Lasaruksen kuolemaa ja herättämistä kuolleista, ja samana päivänä
Tamminen nukkui kuolonuneen odottamaan ylösnousemuksen aamua.
Lähteet:
Koskenniemi, Lauri: Avara ja tinkimätön. K.V. Tammisen elämä 1882-1946. SLEY-Kirjat 1994.
Kuortti, Aatami: Muistelmia rovasti K. V. Tammisen viimeisistä hetkistä. Sanansaattaja nro 22/1946.