JOHAN FREDRIK FINGERROOS 1845-1912
Tarvasjoen vuonna 1911 valmistunut seurakuntatalo seisoo kertoo omaa tarinaansa suurten herätysten ajasta sekä rakennuttajastaan, herätyksen miehestä. Itse otettu. |
Varsinais-Suomessa nykyään Lietoon kuuluvan Tarvasjoen
keskustassa on Tarvasjoen ylittävän sillan vieressä komea valkoinen rakennus,
Tarvasjoen seurakuntatalo. Vähän matkan päässä omalla kummullaan seisoo
Tarvasjoen keltainen puukirkko paikalla, jossa se Mikael Piimäsen
suunnittelemana on seissyt vuodesta 1779. Sen ylemmän parkkipaikan vierestä
avautuu portti hautausmaalle. Siinä, aivan blogistin sukulaisten hautojen
lähellä kohoaa korkea tumma hautapaasi. Sen huipulla seisoo valkoinen
kiviristi, jonka alla tähti- ja muiden kuvioiden sekä toisen valkoisen ristin
alla komeilee vanhanaikaisilla kirjaimilla "Fingerroos Juho Fredrik". Tämä nimi liittyy aivan oleellisesti
aluksi mainitun seurakuntatalon syntyyn, ja samalla tuon nimen kantaja liittyy
myös suureen hengelliseen liikehdintään, joka yli sata vuotta sitten pyyhkäisi
Tarvasjoen yli tehden siitä yhden evankelisen herätysliikkeen valtamaista.
Lapsuuden
liekkimeri ja aherrusta oppimassa
Tarvasjoen 1779 valmistunut kirkko seisoi paikallaan myös Fingerroosin syntyessä, aivan tämän kotikylän Euran vieressä. Wikimedia Commons. |
Sankarimme syntyi Johan Fredrik Fingerroos -nimisenä
Tarvasjoen, silloisen Marttilan seurakunnan Euran saarnahuonekunnan Euran kylän
Tie-Knaapilla 5.2.1845. Hänen samanniminen isänsä oli syntynyt 1820 Paimiossa
ja avioiduttuaan Tarvasjoella 1822 syntyneen Euran Sepästä kotoisin olleen
Maria Kristiinan kanssa ja tullut Tie-Knaapin isännäksi. Isän mainitaan olleen
ankara mies, joka edellytti kovaa työntekoa. Äiti puolestaan oli luonteeltaan
lempeä ja hiljainen. Hän yritti opettaa lapsilleen kristillistä uskoa ja
Fingerroos osasikin vielä vanhana miehenä ulkoa useita äitinsä opettamia
virsiä.
Tarvasjoki sijaitsee Varsinais-Suomen sisämaassa. Wikimedia Commons. |
Tuolloin Euran ryhmäkylässä oli seitsemän taloa samalla
mäellä. Fingerroosin ollessa 12-vuotias kylää kohtasi suuronnettomuus 9.5.1857.
Nokan ratsutilan prännissä eli karjakeittiössä pääsi tuli valloilleen, mistä on
epäilty niin piikojen huolimattomuutta kuin muurin huonokuntoisuutta. Palo
alkoi seitsemän aikaan illalla ja levisi koillismyrskyn siivittämänä niin
Knaapille kuin muihinkin taloihin.
Tuolloin saarnahuonekunnan saarnaajana toiminut Adolf Lindman piti
tarkkaa päiväkirjaa, ja hän kertoo palosta näin: "Koko komea kylä oli nyt yhtenä tulimerenä, josta kekäleitä lensi aina Suitsulan kylään
saakka savun ja liekkien näkyessä Turkuun asti, jopa kauemmaskin.- - - Kun pimeys laskeutui tienoon ylle, mutta
tuli vielä loimusi raunioissa, näky oli kaunis, mutta samalla kammottava. Kuu
nousi ja katseli hävitystä alhaalla." Lindman iloitsi kuitenkin siitä,
ettei ollut tuullut vastakkaiselta suunnalta, sillä silloin tuli olisi
polttanut myös viereisen Kirkonkylän kirkkoineen, pappiloineen ja
kruununmakasiineineen.
Onneksi palo tapahtui keväällä, mikä helpotti
jälleenrakennusta. Tie-Knaapi erkani tässä kohtaa parin muun talon tavoin
ryhmäkylästä ja siirtyi Hämeentien varteen. Tässä kohtaa nuori Fingerroos sai
kantapään kautta oppia rakentamisen taitoa, mistä oli hyötyä
tulevaisuudessakin. Vuonna 1875 hän 30-vuotiaana avioitui 10 vuotta itseään
nuoremman Emilia Wilhelmiina Nyströmin kanssa, joka oli Kättylän
yksinäistilalta. Elämä isän kodissa oli työntäyteistä, sillä peltoja
laajennettiin ja rauta-aura mahdollisti niittyjenkin raivauksen. Surua toi se,
että ensimmäiset viisi lasta kuolivat kaikki pieninä.
Tarmokkaana
tilallisena ja luottamushenkilönä
Vuonna 1883 Fingerroos päätti ryhtyä rohkeaan hankkeeseen ja
osti osin kotoa saaduilla rahoilla ja osin velaksi itselleen rappiolla olevan
Yrjäntilän tilan, joka tunnetaan myös nimellä Herrasmanni. Maata siihen kuului
321 hehtaaria, joista 50 peltoa. Naapuruston kerrotaan surkutelleen
Fingerroosia, jonka ajateltiin tuhlanneen koko omaisuutensa tilaan, jossa
odotti varma köyhtyminen. Fingerroos kävi kuitenkin ankaraan työhön.
Talouskeskus siirrettiin keskelle viljelyksiä, tehtiin uusi silta parempaan
paikkaan ja joka vuosi raivattiin lisää peltoa niin, että sitä oli vuosisadan
vaihteessa 150-160 hehtaaria, viljelysten ollessa paikkakunnan suurimmat. Myös
karjaa kertyi ja komea kivinavetta kohosi. Eikä ihmekään, että työt etenivät,
sillä isäntä itse raatoi työmiesten ohella niin, että jos joku kysyi isäntää
kesäaikaan tämä kohta ilmestyi paikalle saappaat savessa ja kädet samaten.
Työnantajana hänen kerrotaan olleen oikeudenmukaisen, mutta vaativan. Monista
töistä annettiin urakkapalkka, joka oli hyvä, mutta niin oli oltava
työjäljenkin. Vakituista väkeä kannustettiin usein kahdenkeskisillä kehuilla,
joskus muitten näkemättä annetulla ylimääräisellä palkalla tai viinaryypyllä.
Jos joku erehtyi kehuskelemaan muille olevansa ylimääräisen palkan vuoksi
parempi työmies, sai hän sitten huomata muitten saaneen aivan saman.
Fingerroosin koettua hengellisen murroksensa hänestä tuli suhteessa
työmiehiinsä avoimempi ja luottavaisempi, suorastaan isällinen, vaikka antoikin
edelleen suuren arvon ahkeruudelle.
Eikä tässä vielä kaikki, sillä Fingerroos toimi myös
kunnallislautakunnassa ja oli sen esimies vuodet 1884-1895. Hänet muistettiin
tarkkana talousmiehenä, jonka edistyksellisiä ajatuksia monet vastustivat. Hän
ajoi esimerkiksi kansakoulun perustamista pitäen tärkeänä kaikkien kansalaisten
sivistystason nostoa ja lasten pääsyä opintielle. Ehkä häntä kaihersi se, ettei
itse ollut koskaan saanut muuta oppia kuin sen, mitä kotoa sai. Kouluasian
tärkeyttä kuvaa se, että uskoontulonsa jälkeen hän luopui
luottamustehtävistään, mutta suostui silti 1902 Suurilan koulun ensimmäiseen
johtokuntaan esittäen siellä ilmaispaikkojen antamista vähävaraisille käyttäen
tähän tarkoitukseen omia varojaan.
"Herrasmanni
on tullut hulluksi!"
Mutta siis, iso, vauras tila ja arvostettuja
luottamustehtäviä. Olisi voinut luulla, että kaikki oli mallillaan, mutta
ainakin myöhemmin Fingerroos koki, että suhde Jumalaan oli tuolloin huonolla
tolalla, ehkä se oli hänen kokemuksensa jo silloin. Jo kotoa äidiltä saatu kristillinen perintö vaikutti taustalla, ja Fingerroos kävi kyllä kirkossa. Lisäksi tuolloin vaikutti
Lounais-Suomessa voimakkaasti evankelinen herätysliike ja sen saarnaajia kulki
Tarvasjoellakin. Fingerroos antoi näiden pitää seuroja myös Herrasmannilla ja
istui itse näitä kuulemassa. Jokin kuitenkin oli esteenä. Mahtavien ystävien
seura oli uskonasioita tärkeämpi, ja tämän Fingerroos ilmeisesti ainakin
jälkikäteen koki tukahduttaneen hänen sisällään Pyhän Hengen äänen. Uskonelämä
oli jäänyt vain ulkonaiseksi harrastukseksi, jota saattoi harrastaa pienessä
määrin. Usko Kristukseen ei kuitenkaan ollut elämän ykkösasiana.
Pietari Kurvinen (1842-1925) vaikutti julistuksellaan merkittävällä tavalla myös Fingerroosin uskonnolliseen murrokseen. Kuva vuodelta 1909. Wikimedia Commons. |
Tuohon aikaan entinen Ambomaan lähetyssaarnaaja, evankelisiin lukeutunut Pietari Kurvinen asui Turussa ja saarnasi sen ympäristössä. Kurvisen vaikutus seudulla oli melkoinen, vastasipa vuosia myöhemmin Karinaisissa eräs rouva kysymykseen, milloin kristinusko tuli Suomeen, että "Varmaan silloin, kun Kurvinen palasi Afrikasta". Hänen
saarnansa ravistelivat myös Fingerroosia rajusti. Entinen elämä alkoi maistua
karvaalta, ja alkoi ahkera Raamatun luku. Aiemmat synnit alkoivat kuitenkin
painaa omatunnossa yhä raskaampina ja kaikki näytti mahdottomalta. Niin kului
aika lukien, itkien ja rukoillen. Uudenvuodenpäivä 1893 aukaisi myös uuden
lehden Fingerroosin elämässä. Hän luki kamarissaan Martti Lutherin saarnakirjaa
ja nousi yhtäkkiä seisomaan kertoen, kuinka hänen syntinsä ovat
anteeksiannetut. Koko päivän saikin talonväki kuulla hänen kertovan
löytämästään onnesta sekä kehotuksia uskoa itsekin heti omalle kohdalle syntien
anteeksiantamus Jeesuksen sovintoveressä. Fingerroosin suuri löytö oli se, että
"kaikkien ihmisten kaikki synnit
ovat kerta kaikkiaan hukkuneet Jeesuksen veren virtoihin jo silloin kun se veri
ristillä virtaili."
Fingerroos oli onnellinen, mutta paikkakuntalaiset
kauhuissaan. Naapurit sanoivat, että "Herrasmanni" oli tullut
hulluksi. Tästä Fingerroos vähät välitti, ja entiset ystävät saivat ihmeissään
kuunnella, kun hän julisti oppimaansa ilosanomaa. Kodissaan hän alkoi joka
päivä pitää pitkiä hartaushetkiä, jotka aamuisin saattoivat kestää monta
tuntia. Työväkikin hämmästyi ennen niin ahkeraa isäntäänsä, joka näytti
unohtaneen talon työt tyystin, monet
arvelivat talon nyt joutuvan häviöön. Mutta näin ei käynytkään, sillä
hartaushetken päätyttyä paiskittiin sitten töitä senkin ajan edestä.
Samalla tarmolla
uskonasioissa kuin maallisissakin
Fingerroosin elämässä alkoi nyt aivan uusi vaihe. Hänestä
tuli pian innokas sananjulistaja. Tässä työssä kotikontu kävi pian ahtaaksi.
Oli päästävä muuallekin autuuden sanomaa julistamaan. Niinpä Fingerroos
talvisin matkasi ympäri Suomea puhujamatkoillaan. Jopa junamatkojen aikana hän
kulki vaunusta vaunuun tiedustellen muilta matkustajilta uskonasioista ja
laulaen Siionin kannelta, evankelisten laulukirjaa. Taas arveltiin talon
joutuvan nopeasti tärviölle. Näihin epäilyihin Fingerroos itsekin viittasi
muistitiedon tallentamassa esittelyssään: "Mää olen se hullu herrasmanni, joka olen saanut herätyksen, ja kyl mun
taloni hyvin menee, vaikka mää tääl maailmassa kuljen." Tähän
pärjäämiseen vaikutti ensinnäkin se, että hän aina lähtiessään määräsi talon
työt matkan ajaksi ja palasi kotiin
juuri sopivasti silloin, kun aiemmin määrätyt työt olivat talosta loppuneet
osallistuen tällöin itsekin uutterasti töihin. Oma roolinsa oli varmasti myös
kotia emännöivällä Emilia-rouvalla, joka tunnettiin myöhemmin Rauhalinnan
mammana. Hänen kerrotaan olleen hyvä niin köyhille kuin rikkaillekin. Lapsiakin
oli taloon syntynyt viisi kappaletta, oma työnsä varmasti heissäkin.
Emännän työpanosta tarvittiin silloinkin, kun Fingerroos
järjesti kesäisin kotonakin suuria evankeliumijuhlia, kuten evankelisten
isompia kokoontumisia kutsuttiin. Pihapiiriin kohosi juhlaportti sekä
katollinen saarnatuoli. Pihan pitkille penkeille saapui suuri joukko väkeä
naapuripitäjiä myöten. Puhujina saattoi olla pappeja Helsingistä saakka ja osan
vieraista majoittuessa tiesi se emännälle kovasti työtä, vaikka apulaisia
olikin. Juhlakansa sai syödäkseen rusinasoppaa, kananmunia, voileipiä sekä
kahvia ja limonadia kurkunkostukkeeksi. Väenpaljous veti myös tienvarsille
kaupustelijoita, jotka myyskentelivät tuotteitaan ja saivat aikaan melkoisen
markkinatunnelman. Näitten kaupustelijoitten vuoksi Fingerroosin juhlia myös
paheksuttiin, vaikkeivät ne liittyneetkään häneen. Juhlillakin toki myytiin,
mutta lähinnä lehtiä ja kirjallisuutta.
Kiistoja opettajan ja arkkipiispan kanssa, ja taas vaimoa tarvittiin
Yksi juhlien markkinahumua paheksuneista oli
kiertokoulunopettaja Antti Pennanen. Hän oli uskonnollinen mies itsekin ja
tunsi myös evankelisten perusteoksen, Fredrik Gabriel Hedbergin kirjan Uskonoppi autuuteen. Hän kuitenkin koki
Tarvasjoella alkaneen liikehdinnän liian levottomaksi ja vieroksui
maallikkosaarnaa, tai kuten hän ilmaisi: "Papit hylätään, eikä käydä kirkossa. Pian kaikki rengit ja piiatkin
luulevat olevansa viisaampia, kuin teologiaa opiskelleet."
Maallikkosaarnaajien puheissa esiintynyt puhe koko maailman autuudesta sai
Pennasen julkaisemaan 1899 kirjasen Väärän
uskon vastustus, jossa hän hyökkäsi niin evankelisuutta yleisesti kuin
suoraan Fingerroosia vastaan esimerkiksi huomauttaen, että maanviljelijän
pitäisi pysyä virassaan eikä lähteä saarnamatkoille. Erityisesti Pennasta
huolestutti juurikin koko maailman autuuden oppi, jonka hän tulkitsi niin, että
kaikki pelastuvat vaikkeivät uskoisikaan.
Fingerroos puolustautui noita syytöksiä vastaan ja sanoi
Pennasen ymmärtäneen evankelisen julistuksen väärin. Fingerroos selitti, että
ristillä Jeesuksen päälle oli laskettu koko maailman synti, jokaisen ihmisen
synnit. Niinpä hän kuollessaan maksoi
koko ihmiskunnan syntivelan. Näin maailma Jeesuksen sovituskuoleman tähden oli
pelastettu, vanhurskas ja autuas, siksi siis puhuttiin koko maailman
autuudesta. Fingerroos jatkoi, että
tämän pelastuksen uskossa vastaanottava oli ilman omia ansioitaan autuas, mutta
tämän sanoman torjuva taas omasta syystään kadotuksen oma, kun ei epäuskonsa
tähden ottanut tarjolla olevaa pelastuksen lahjaa vastaan. Pennanen ja
Fingerroos pääsivät myöhemmin sovintoon ja Fingerroos muisteli Pennasta
lämmöllä tämän kuoltua 1903.
Arkkipiispa Gustaf Johanssonin (1844-1930) ollessa Fingerroosilla päivällisillä oli tunnelma niin lämmin, että se oli suorastaan kuuma. Wikimedia Commons. |
Nuo mainitut maallikkosaarnaajat eivät olleet evankelisten
kattojärjestön Suomen Luterilaisen Evankeliumiyhdistyksen saarnaajia, vaan niin
sanottuja vapaita maallikoita, joilla oli väliin isojakin riitoja
Evankeliumiyhdistyksen kanssa, vaikka samasta juuresta nousivatkin. Näistä
Helenius muisteli myöhemmin, kuinka Fingerroos oli varsinkin tuolloin hyvää
pataa heidän kanssaan. Heidän kanssaan hän sanoi Fingerroosin kulkeneen ja
heitä hoitaneen, niin että joku oli kirjoittanut pilkallisesti lehteenkin:
"Herrasman'in talo on tullut
kulkusaarnaajain kestikievariksi." Hienoista katkeruutta on
havaittavissa hänen kertoessaan tuosta ajasta. Fingerroos lähentyi näet
myöhemmin suuresti juuri Evankeliumiyhdistyksen kanssa. Tähän varmaan vaikutti
osaltaan se, että hänen tyttärensä Helmi avioitui Evankeliumiyhdistyksen
työntekijän Emerik Lyytisen kanssa. Muualla on Fingerroosista mainittu, ettei
hän tahtonut tehdä suurta eroa evankelisuuden eri ryhmittymien välillä.
Nousevan
evankelisuuden paikallisena johtajana ja papinvaalin
"kuninkaantekijänä"
Vuonna 1904 perustettiin Tarvasjoelle evankelisten Evankelis-Luterilainen
Nuorukaisyhdistys ja Fingerroosista tuli puheenjohtaja. Sen toiminta alkoi
reippaasti, sillä samana vuonna siinä oli jäsenenä jo 124 miestä ja 25 naista.
Osa jäsenistä oli Karinaisten puolelta. Toiminta oli ilmeisen vilkasta, sillä
esimerkiksi vuoden 1906 huhtikuussa pidettiin seuroja kahdeksana peräkkäisenä
iltana eri kodeissa. 1.12.1906 yhdistys muutettiin nuorisoliitto-osastoksi
Fingerroosin edelleen jatkaessa puheenjohtajana. Vuosittain pidettiin noin 30
hartaushetkeä ja neljä isompaa juhlaa. Japanin-lähetykselle perustettiin oma
ompeluseura, 1909 perustettiin oma 402 kirjan kirjasto ja tehtiin omaa Nuorten ajatuksia -lehteä. Jäsenmäärä
kohosi yli 200 henkeen. Tällöin Karinaisissakin oli jo oma osasto, eli kun
ottaa huomioon Tarvasjoella vuonna 1910 asuneen 1813 henkeä ja osastossa olevan
jäseninä vain aikuisia voi sanoa paikkakunnan olleen evankelisuuden valtamaita.
Papisto ei kuitenkaan liikkeestä juuri perustanut ja saattoi
kehottaa väkeä olemaan menemättä evankelisten tilaisuuksiin. Niinpä kun
Tarvasjoesta oli tulossa itsenäinen seurakunta lähti Fingerroos metsästämään
sopivaa pappia kirkkoherraksi. Hän löysikin matkallaan Turussa olleille
juhlille Kaarlo Kustaa Turtolan, jota pyysi hakemaan virkaan, jonka jälkeen hän
alkoi voimallisen vaalikampanjan. Fingerroosin vävy, opettaja Vilho Mattila, kertookin
tämän iloinneen suorastaan lapsellisesti Turtolan valinnasta 1910. Nyt oli oma
mies pappina ja vuosien riitely papiston kanssa ohi.
Viimeiset
rakennushankkeet ja elämän päätös
Rauhaniemen rukoushuone, Fingerroosin hengellisen työn muistomerkki, valmistui 1911. Itse otettu. |
Näinä vuosina Fingerroosilla oli myös isoja
rakennushankkeita. Hän myi vuonna 1907 suurimman osan maistaan sekä päätilansa
Herrasmannin päästäkseen vapaaksi suuren talouden siteistä voidakseen
omistautua vielä enemmän julistustyölle. Hän rakensi itselleen uuden tilan,
Rauhalinnan rakennuksineen vuoden 1908 aikana. 1910 hän ryhtyi vielä yhteen
hankkeeseen alkaen rakennuttaa rukoushuonetta kotilastaan Knaapilta perimälleen
tontille. Hän suunnitteli sen itse ja käytti esimerkiksi kokonaisen päivän
Turussa siihen, että etsi sopivan näköisiä ikkunoita. 5.2.1911, Fingerroosin
66. syntymäpäivänä vihittiin tämä Rauhaniemen rukoushuone käyttöön noin 600
hengen juhlakansan ja useiden puhujien saattelemana.
Fingerroos itse ehti astua vain vajaan vuoden verran oman rukoushuoneensa ovista sisään. Tosin se tapahtui usein, sillä toiminta oli todella vilkasta. Itse otettu. |
Nyt Fingerroos ajatteli olevan entistä suuremmat mahdollisuudet
julistustyölle. Kirkkoherra Turtolan mukaan hän viime vuosinaan tuli aina
sunnuntaisin ajoissa kirkolle jutellakseen sinne tulevien kanssa ja kehottaen
näitä tarkkaan sanankuuloon. Hänen päivätyönsä alkoi kuitenkin olla lopuillaan.
Vähän ennen vuoden 1911 joulua hän sairastui vakavasti. Tämä sairaus jäi hänen
viimeisekseen. Tuon sairasajan hän käytti rukoillen kaikkien ystäviensä ja perheensä
puolesta, että nämä pysyisivät Herraan uskovina koko elämänsä ja pääsisivät
sinne, minne Fingerrooskin uskoi pian olevansa matkalla. 22.1.1912 poistui
Fingerroos tästä ajasta. Hänet saatettiin suurella joukolla haudan lepoon.
Himmeä hiillos ja
valkea seurakuntatalo
Tänä päivänä ovat evankelisen liikkeen suuruuden ajat
Tarvasjoella menneisyyttä. Liike ei ole tyystin kadonnut paikkakunnalta, mutta
jos se Fingerroosin aikana oli kuin hänen lapsuudessaan näkemänsä Euran kylän
roihu on se nyt kuin himmenevä hiillos. Mikä on sen tulevaisuus siellä tietää
yksin Herra, sillä historiassa on ennenkin nähty vanhojen herätysten hiillosten
kohoavan uuteen liekkiin.
Fingerroosin elämän peruspilari on kirjattu myös hänen hautakivensä perustuksiin ja asetettu sen huipulle. Itse otettu. |
Fingerroosin rakentama rukoushuone toimi pitkään
evankelisten rukoushuoneena kuuluen rakentajansa perillisille. Vuonna 1968
Tarvasjoen seurakunta osti sen itselleen seurakuntataloksi. Vaikka seurakunta muuttuikin
kappeliseurakunnaksi Lietoon liittymisen myötä vuonna 2015 on seurakuntatalo
edelleen sen käytössä toimien erilaisten seurakunnan tilaisuuksien, myös
paikkakunnan evankelisten tapahtumien, näyttämönä. Näin se täyttää edelleen
rakennuttajansa tarkoitusta.
Fingerroosin hautapaadessa, sen perustuksissa lukee jo
Kleofas Immanuel Nordlundin esittelyssä meille tutuksi tullut raamatunkohta
Paavalin Filippiläiskirjeestä: "Kristus
on minulle elämä ja kuolema on minulle voitto" (Fil. 1:21). Fingerroos
pyrkikin noudattamaan tätä periaatetta voimallisesti elämässään vuosien ajan.
Hänen sanotaan kuollessaan ylistäneen Jumalaa. Elämän oltua hänelle Kristus,
oli kuolema hänelle voitto.
Lähteet:
August Helenius: Johan
Fingeroos Herrasman. Totuuden ystäwä -lehdessä 1.1.1913, nro 1. https://digi.kansalliskirjasto.fi/aikakausi/binding/839232?page=12
August Helenius: Johan
Fingeroos Herrasman. Totuuden ystäwä -lehdessä 1.2.1913, nro 2. https://digi.kansalliskirjasto.fi/aikakausi/binding/839231?page=13
August Helenius: Johan
Fingeroos. Totuuden ystäwä -lehdessä 1.5.1913, nro 5. https://digi.kansalliskirjasto.fi/aikakausi/binding/839236?page=10
Lauri Koskenniemi: Maallikkosaarna
- Evankelisen liikkeen voima.2008.
Adolf Lindman: Euran
saarnahuonekunnan saarnaajan päiväkirja vuosilta 1853-1859. Tarvasjoen
seurakunta, 1972.
Emerik
Lyytinen: Johan Fredrik Fingerroos.
Teoksessa Kotimatkalla 1913. 1912. https://digi.kansalliskirjasto.fi/aikakausi/binding/832784?page=49
Taimi Mäkinen: Muistoja
menneiltä ajoilta. 3. Tarvasjoki. Paimen -lehdessä 10.6.1927, nro 2. https://digi.kansalliskirjasto.fi/aikakausi/binding/850068?page=13
Kalervo Mäkinen: Seuratkaa
heidän uskoaan. SLEY:n Lounais-Suomen piirin 50-vuotisjulkaisu. 1973.
Werneri Niinivaara: Johan
Fredrik Fingerroos. Sanansaattaja -lehdessä
1.3.1912, nro 5. https://digi.kansalliskirjasto.fi/aikakausi/binding/827734?page=11
Aulis Oja: Tarvasjoen
historia.1971.
Pirjo Poutanen (toim.): Hämeen
Härkätiellä.2002.
Ossi Tammisto: "Toivola tulee
pakanain kirjaan" – luterilainen vapaaseurakuntaliikehdintä Marttilan
seudun yhteisöissä 1920–1930 -luvuilla. Pro gradu -tutkielma, 2015. https://www.utupub.fi/handle/10024/125656
Erkki Urho Yrjänä.: Raivaaja-Rakentaja-Uskonmies : Johan
Fredrik Fingerroos 1845–1912. Julkaistu Tarvas -lehdessä, 1995, 18. vsk, nro 2. http://www.aumanet.fi/TarvasKotiseutulehti/Tarvas21995.pdf
Väestösuhteet
Suomessa vuonna 1910. Julkaissut Suomen Tilastollinen Päätoimisto,
1911. https://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/67285/vamu1910.pdf
Etsin parhaillaan tietoa isäni isoäidin Edla Karoliina Juhontytär Fingerroosista (1855-1890). Tarvasjoen historiasta tiesin, että Edlan veli Juho Fredrik oli varsin vaikuttava henkilö, mutta tämä kirjoitus oli kertakaikkinen täysosuma! Edlan kuoli kaksi viikkoa isoisäni Lauri Arvid Siikarlan syntymän jälkeen v. 1890. j
VastaaPoista