HEGESIPPUS HIPPOLYTUS HJERPE (1831-1888)
Hegesippus Hippolytus Hjerpen kuva Wennerströmin kirjoittamasta muistoartikkelista. |
Sauvon kirkon pääsisäänkäyntiä kohti kuljettaessa
vasemmalla, lähellä hautausmaan aitaa on hieman erikoisen näköinen hautakivi,
jossa yksi nimistä on kiinnittänyt varmaan yhden jos toisenkin huomion: "Provasti Hegesippus Hippolytus Hjerpe".
On siinä miestä nimellä paiskattu, on saattanut moni ajatella. Mutta kuka hän
oli? Sitä lähdemme nyt selvittämään, ja sen myötä pääsemme seikkailulle
1800-luvun herätyskristillisyyden ja useiden maalaisseurakuntien maailmaan,
aikaan, jolloin Hjerpe oli kuuluisa saarnamies.
Vaikeuksien kautta
voittoon ja papistoon
Tarinamme sankari syntyi 2. elokuuta 1831 Vahdossa, joka
tuolloin oli Maskun kappeliseurakunta. Hänen vanhempansa olivat Erik Daniel Hjerpe (1794-1851), joka toimi
kappeliseurakunnassa pitäjänapulaisena, sekä tämän vaimo Helena os. Alm
(1779-1876). Hjerpestä elämäkerta-artikkelin Kotimatkalla -vuosikirjaan
kirjoittanut Ludvig Wennerström toteaa, ettei tiedä juuri tämän varhaisvuosista, mutta oli saanut
sen käsityksen, etteivät ne olleet valoisat ja iloiset. "Köyhyys ja puute oli usein tunnettu vieras
kodissa, jonka ylitse muitakin pimeitä varjoja levisi". Valitettavasti
nämä varjot näyttävät liittyneen osaltaan Hjerpen isään, sillä tämä oli
pidätettynä virasta 4 kk vuonna 1835 sekä uudelleen 1.12.1839-1.12.1841. Hänen
tiedetään saaneen sakkoja juopumuksesta sekä pyhäpäivän rikkomisesta, kiusallisia
rikkeitä varmasti kaikille, mutta varsinkin papille. Kuten myöhemmin ilmenee oli isä-Hjerpellä loppuvuosinaan myös sijaisia useamman vuoden ajan, mikä sekin saattaa kertoa omaa surullista kieltään työkyvystä. Hegesippus Hippolytuksella
oli neljä veljeä ja yksi sisko, ja lasten nimien kerrotaan osaltaan kertoneen
näiden isän omituisuudesta, sillä sankarimme lisäksi nämä olivat Herman
Hypatius, Heribert Hyginus, Hemming Hilarius, joka muuten toimi Piikkiössä
lukkarina yli 50 vuotta, sekä Henrika Hypatia. Komeita nimiähän nuo toki, ei
siinä.
Vahdon kirkossa Hjerpen isä toimi pitäjänapulaisena, aina silloin kun elämän horjahdukset eivät katkaisseet viranhoitoa. Wikimedia Commons. |
Vaikeat
lähtökohdat näkyivät nuoren Hjerpen elämässä silläkin tavoin, että hän
kirjoittautui 24.8.1852 oppilaaksi Turun kymnaasiin, siis 21-vuotiaana,
epätavallisen vanhana. Hän ei ollut saanut myöskään päättötodistusta mistään
kymnaasiin valmistavasta koulusta, eli hän oli opiskellut yksityisesti.
Opintielle pääseminen ei siis ollut hänelle helppoa, mutta ilmeisesti vaikeudet
johtuivat lähinnä taloudesta, sillä hän lopetti kymnaasissa 1855 keväällä ja
suoritti syksyllä ylioppilastutkinnon, minkä jälkeen hän opiskeli Helsingissä yliopistossa
vajaa kaksi vuotta ja vihittiin Turussa papiksi 15.7.1857. Ripeää toimintaa
siis, mutta ei hän silti mennyt siitä, mistä aita oli matalin, sillä hän
valmistui arvosanalla cum laude approbatur, kiitoksella hyväksytty. Hänen
mainitaan olleen opinnoissaan uuttera, mutta hän ei ollut kiinnostunut
oppiarvoista tai erityisistä arvosanoista, vaan hän opiskeli voidakseen
toteuttaa pappiskutsumustaan. Aikanaan vuonna 1874 hänen pastoraalitutkintonsa
hyväksyttiin samalla arvosanalla. Hänet lähemmin tuntevien mukaan hän omasi
kuitenkin hyvän Raamatun-tuntemuksen sekä hyvät tiedot alkukirkon historiasta,
minkä lisäksi hän tutki osaa kirkkoisistä alkukielillä. Kielipäätä siis oli,
mutta hän käytti tietojaan lähinnä käytännön pappistyöhön.
Mahtiyleisöt heti Maariassa
Maarian kirkosta tuli Hjerpen ensimmäinen saarnapaikka. Homma lähti lievästi sanottuna hyvin käyntiin. Wikimedia Commons. |
Hjerpestä
tosiaan tuli isänsä tavoin pappi. Ei ole tiedossa, tuliko uskonnollinen
vakaumus ja kutsumus pappisvirkaan kotiperuina, jossa oli ollut omat
ongelmansa, vai oliko hän kokenut muuta kautta hengellisen heräämisen. Hänen
isäänsä oli kuitenkin vuodesta 1846 lähtien sijaistanut kaksikin evankelista
pappia, joten tätä kautta on voinut syntyä yhteys evankeliseen
herätysliikkeeseen. Ainakin tämän liikkeen väki otti hänet pian omakseen, sillä
hänen tultuaan Turun naapuriin Maariaan kirkkoherran apulaiseksi hän nautti
saarnaajana suurta suosiota niin, että hänen saarnatessaan Turusta ja
lähitienoilta tuli laajoja ihmisjoukkoja Maarian kirkkoon siinä määrin, etteivät
kaikki mahtuneet kirkkoon sisälle. Hänen mainitaan olleen lahjakas
kansanpuhuja, joka osasi koota laumoja, minkä lisäksi ihmiset kokivat hänen
itse eläneen omakohtaisesti saarnaamansa. Hänelle tyypillisin saarna oli
parannussaarnaa, joka varoitti siitä vaarasta, jossa syntinen eli ja kertoi
siitä palavasta rakkaudesta, jolla Jeesus etsi kaikkia, ettei kukaan joutuisi
hukkaan. Tällöin hänen kerrotaan olleen elementissään ja hänen sanojensa
kaikuneen mahtavina ja vaikuttavina. Ehkä hän siis itse oli kokenut voimakkaan
kääntymyksen.
Hjerpellä oli läheiset
välit naapuriseurakunnassa Kaarinassa toimivaan evankelisen herätysliikkeen
isähahmoon Fredrik Gabriel Hedbergiin. He edustivat samaa hengellistä
suuntausta, vaikka julistustapa oli erilainen, Hjerpellä herättävä ja
parannussaarnaan painottuva, Hedbergillä tyynesti virtaavaan
Kristus-julistukseen keskittyvä. Näin he täydensivät toisiaan palvellessaan
samaa seutukuntaa, missä ihmisvirrat vaelsivat Kaarinan ja Maarian kirkkoihin,
kummankin puhuessa usein myös kotikokouksissa.
"Perttelin profeetta"
Perttelin kirkko toimi Hjerpen työpaikkana kahteenkin kertaan. Vaikka ensimmäinen kerta jäi lyhyeksi tuotti se hänelle liikanimen "Perttelin profeetta". Wikimedia Commons. |
Maariassa Hjerpe ei
kuitenkaan kauaa vanhentunut, sillä tie vei keväällä 1860 Pertteliin
kappalaisen välivuoden saarnaajaksi. Hän oli harmissaan lähdöstään Maariasta ja
kirjoitti Hedbergille rakastavansa Maarian seurakuntaa ja tahtovansa aina
rukoilla sen puolesta. Hän myös iloitsi siitä, että kuuli hengellisen
liikehdinnän siellä yhä voimistuvan. Hän kuitenkin kertoi myös Perttelistä
saaneensa paljon kuulijoita ja saarnaavansa siellä jotenkin vapaammin kuin
Maariassa. Liekö kokemuksen tuomaa varmuutta vai mitä, mutta ainakin hän
mainitsi sekä vanhojen että erityisesti nuorten heränneen hengellisesti ja
näillä olevan niin kova sanan kuulemisen nälkä, etteivät antaneet edes huonon
sään heitä estää.
Hjerpe itse asiassa
jopa häpeili sitä, että näillä oli joskus suurempi into kuulla kuin hänellä
julistaa. Tämä liittyi siihen, että koko yli 3000 -henkinen kappeliseurakunta
oli hänen vastuullaan, ja herätys tuo yleensä mukanaan runsaasti sielunhoitoa
ja henkilökohtaisia keskusteluita, jotka tulivat muun työn lisäksi. Samalla
Hjerpe kantoi murhetta siitä, että herätykseen tulleiden lisäksi seurakunnassa
ilmeni paljon juoppoutta ja väkivaltaa, ja tunnollisena pappina hän koki
vastuuta myös näistä, sekä vastustusta niitä harjoittavien taholta. Ehkä nämä
antoivat Hjerpelle liikanimen "Perttelin
profeetta", jolla hänet tuolloin tunnettiin. Melkoinen saavutus
kuitenkin, kun ottaa huomioon Hjerpen olleen Perttelissä vain vuoden verran
ennen siirtymistään toukokuussa 1861 Angelniemen kappalaiseksi.
Angelniemi ja kypsyneen julistajan
"sydänkesä"
Angelniemi oli pieni
Halikon seurakunnan kappeliseurakunta, jonka kirkko oli Kemiönsaaren puolella.
Siellä sanotaan olleen Hjerpen sydänkesän, jolloin hän oli kypsynyt saarnaajana
ja sielunhoitajana, jonka sanoja tuhannet kuuntelivat. Tuhannet! Mutta eikös
Angelniemen pitänyt olla pieni? Niin se olikin, mutta sinne virtasi kuulijoita
Hjerpen siellä toimiessa Halikosta, Uskelasta, Kemiöstä, Sauvosta ja ilmeisesti
Paimiostakin. Tmä ei ollut tuolloin ainutlaatuista, esimerkiksi Hedbergiä
tultiin hänen saarnatessaan Kakskerran kirkosta kuulemaan Kemiöstä asti. Hjerpen
kahdeksan Angelniemen-vuoden kerrotaan olleen ihmeellistä aikaa.
Hjerpen kahdeksan vuotta Angelniemessä olivat sen pienelle kirkolle ihmeellisiä aikoja, jolloin väkeä virtasi paikalle enemmän kuin kirkkoon mahtui. Wikimedia Commons. |
Vuosia myöhemmin
muisteli joku Turun Lehteen lähettämässään muistokirjoituksessa, kuinka oli
ensi kertaa muiden kemiöläisten joukossa vaeltanut Angelniemelle kuulemaan
Hjerpeä vaikka perille vei silloin surkea tie.
Hän muisteli ratsain ja jalkaisin vaeltavia, joita liittyi joukkoon yhä
uusia sekä vesitse soljuvia purjeveneitä. Kemiöläisiä veti puoleensa
ruotsinkielinen jumalanpalvelus, joka Angelniemellä toimitettiin muutaman
kerran vuodessa suomenkielisen jälkeen, Angelniemi näet oli enemmistöltään
suomenkielinen muusta saaresta poiketen. Silti kemiöläisten myötä
ruotsinkielinenkin jumalanpalvelus täyttyi niin, että monet jäivät ulkopuolelle
ja kuuntelivat avoimista ikkunoista. Näitten avoimien ikkunoiden aiheuttaman
vedon muuten arvellaan tehneen Hjerpen loppuiäkseen kivulloiseksi.
Tämä muistelija jatkoi,
ettei Hjerpessä hänen alttarilla toimiessaan ollut mitään erikoista, ääni ei
ollut mitenkään erikoinen eikä hän 'messunnut'. Saarnatessaan kookkaana ja tanakkana hän kuitenkin oli
"kansanpuhuja Jumalan armosta".
Hän saarnasi vapaasti ilman paperia ja
hänen kasvoissaan näytti hehkuvan innostuksen tuli. Puhe oli yksinkertaista ja
helppotajuista, mutta täynnä erilaisia hyvin valittuja vertauksia, jotka
koskettivat väkeä kyyneliin asti, niin että muistelija sanoi nähneensä "raakain ja irstaiden ihmisten itkevän lasten
tavoin". Tätä hänen saarnatapaansa Hedbergkin ihaili. Siinä määrin
Hjerpe teki kemiöläisiin vaikutuksen, että nämä rakennuttivat paremman tien
Angelniemeen "Hjerpen kirkolle".
Hjerpe itsekin kulki Kemiön suuntaan kokoontuen yhdessä muiden pappien kanssa
Hedbergin pappilassa.
Fredrik Gabriel Hedberg, evankelisen liikkeen isähahmo, oli Hjerpelle oppi-isä, kollega, mentori ja ystävä, joka myös sai siunata itseään nuoremman toverinsa hautaan. Wikimedia Commons. |
Sillä, ettei Hjerpe saarnannut paperista voi osin selittyä se, ettei hän ole tuottanut juurikaan kirjallista materiaalia joitain painettuja saarnoja lukuun ottamatta. Poikkeuksen muodosti kirjoitus, jonka hän 1866 julkaisi vastustaakseen Alfred Kihlmanin lapsikasteen kyseenalaistavaa väitöskirjaa. Vastakirjoituksessa hän argumentoi sekä Raamatulla että kirkkohistorian esimerkein, johon hän olikin omatoimisesti perehtynyt. Hän ei antanut Kihlmanin esitykselle minkäänlaista arvoa ja piti sitä täysin pintapuolisena. Maalaispastorilla oli ainakin rohkeutta, varsinkin kun tämä oli hänen ainoa tämäntyyppinen julkaisunsa.
Hjerpe työskenteli
myös oman seurakuntansa ulkopuolella ja kävi Särkisalossa asti pitämässä
raamatunselityksiä haluten omien sanojensa mukaan herättää suruttomia saarnaten
Kristusta kaikille ja kehottamalla "ottamaan
armoa synnin päälle", mutta ei "syntiä armon päälle". Kuitenkin hänen vierailtuaan Perttelissä
ja Uskelassa 1864 kirjoitti Uskelan kirkkoherra Ingelius Hedbergille, kuinka
maailma oli masentanut Hjerpeä siten, etteivät tämän kasvot enää loistaneet
kuten ennen. Toki Hjerpen voimia olivat vieneet julistustoiminnan ohella
seurakunnan muut asiat, joissa hänen kerrotaan olleen ahkera, sillä hänen
aikanaan korjattiin sekä kirkkoa että pappilaa ja hautausmaata laajennettiin,
minkä lisäksi monet muutkin asiat vaativat kappalaisen huomiota. Hänen mainitaankin
olleen työssään kaikin puolin ahkera. Käyhän se kunnon päälle. Lisäksi vuonna
1868 kuoli tai sairasti moni Hjerpen suvussa ja moni hänen sanankuulijansahan
menehtyi. Tuolloin elettiin suuria nälkävuosia, Suomen viimeistä laajaa
nälänhätää, joka vei 8% maan väestöstä. Lisäksi Hjerpelle tuotti murhetta hänen
naapurinsa talollinen Fredrik Åkerroos, "pappienvihaaja", joka kutsui itseään Jumalan lapseksi eläen
samalla julkisynneissä. Ehkä tähän liittyi aiemmin mainittu, ettei Hjerpe
sallinut synnin ottamista armon päälle.
Sauvoon joukolla kutsuttuna
Kuten edellä
mainittiin kävivät myös sauvolaiset häntä kuuntelemassa ja nämä pyysivät häntä
hakemaan Sauvon kappalaisen virkaa. Häntä oli pyydetty hakemaan myös Kemiöön ja
Perniöön, mutta Sauvosta tullut kutsu voitti, ehkä osin siksi, että anomuksen
takana oli peräti 125 sauvolaista, mikä osoittaa Hjerpellä olleen melkoisesti
kannattajakuntaa siellä. Tätä selitti osin se, että edellinen kappalainen Karl
Heikel, joka siirtyi Janakkalaan oli myös evankelinen ja oli kutsunut liikkeen
julistajia paikkakunnalle. Hän sai viran ja astui siihen toukokuussa 1869,
toimien virassa kymmenen vuotta. Kiinnostavaa sinänsä, että hän samaan aikaan
olisi voinut saada Maarian kappalaisen viran, mutta Maaria oli selvästi nyt
taakse jäänyttä elämää. Hän toimitti virkaansa ahkerasti, mutta seurakunnan
laajuus tuotti kovasti työtä. 1885, kun Hjerpe myöhemmin tuli Sauvoon kirkkoherraksi
oli seurakunnassa jäseniä 4298, joista emäseurakunnassa 2779 ja
kappeliseurakunta Karunassa 1519. Hjerpe auttoi lisäksi Kemiössä toimivaa
Hedbergiä ja sanoi tälle rukoilevansa, että Jumala estäisi Hjerpeä itseään
lankeamasta ylpeyden syntiin. Hjerpe siis tiedosti saamansa arvostuksen ja
tunnisti myös sen vaarat.
Sauvoon
siirryttyäänkin hän oli yhä aktiivisesti kytköksissä evankelisuuteen, mitä
osoittaa sekin, että liikkeen organisoituessa Suomen Luterilaiseksi
Evankeliumiyhdistykseksi 1873, mistä olenkin jo aiemmin kertonut Kleofas
Immanuel Nordlundia käsitelleessä tekstissä oli Hjerpe niitten joukossa, jotka
kutsuttiin yhdistyksen jäseniksi, minkä lisäksi hän oli yhtenä puhujista
yhdistyksen ensimmäisillä vuosijuhlilla koskaan, Kesällä 1874 Helsingissä.
Tällöin pidetty saarna myös painettiin. Ei hän kuitenkaan rajoittanut toimintaansa vain evankelisen liikkeen piiriin, ensinnäkin hän oli tietysti seurakuntapappi, mutta lisäksi hän oli vuonna Suomen Lähetysseuran vuosijuhlilla puhujana. Lisäksi hän oli Suomen Pipliaseuran jäsen.
Tämä Sauvon kirkon saarnatuoli sai jäädä Hjerpen saarnojen viimeiseksi näyttämöksi. Wikimedia Commons. |
Hjerpe oli mukana myös
30.6.1877 kuntakokouksessa, jossa keskusteltiin siitä, pitäisikö Sauvoon
perustaa kansakoulu. Asia oli ollut jo seitsemän vuotta vireillä, ja Hjerpe oli
asiaa valmistelleen komitean jäsen, mutta enemmistö kokousväestä piti
kansakoulua "laiskuutta edistävänä"
ja kaatoi hankkeen, vaikka kuvernööri oli luvannut valtion huolehtivan
opettajien palkkauksesta. Hjerpe kuului kuitenkin siihen harvalukuiseen
joukkoon, joka halusi kirjattavan ylös vastalauseensa päätöstä kohtaan. Hän
siis suhtautui kouluasiaan myönteisesti, ehkä hänen mielessään oli hänen oma
vaikea koulutiensä. Tavallaan hän toimi tässä omaa taloudellista etuaan
vastaankin, sillä kuvernööri oli myös toivonut, että paloviinasta kertyneitä
verovaroja käytettäisiin koulun rakentamiseen eikä kirkollisiin tarkoituksiin. Kansakoulu
hyväksyttiin Sauvossa vasta 1881 ja aloitti 1886, jolloin Hjerpe oli palannut
jälleen työhön Sauvoon. Saattoi siinä pastorin pää silloin hyväntahtoisesti
puistella hänen ajatellessaan itsepäisiä mutta rakkaita sauvolaisiaan.
Sauvossa "soisin elää, siellä kuollakin"
Monet kehottivat häntä
hakemaan Perttelin seurakunnan kirkkoherran virkaa, jota hän haki ja jonka hän
sai. 1. helmikuuta 1879 vanha toveri rovasti Hedberg asetti hänet tähän virkaan,
mutta hänelle Hjerpe lausui: "Sauvo on
sydämelleni armahin kaikkea, siellä soisin elää, siellä kuollakin".
Vain kuusi vuotta viihtyikin Hjerpe enää Perttelissä, ja 1.5.1885 hänestä tuli
Sauvon kirkkoherra.
Hjerpen hautamuistomerkki seisoo Sauvon hautausmaalla. Sen päälle on nostettu hänen aiemmin kuolleen äitinsä hautakivi. Itse otettu. |
Paljon ei Hjerpe enää
kuitenkaan ehtinyt tehdä. Ehkä jonkinlainen 'tämä on koettu ennenkin' -tunne
tuli silloin, kun kuntakokous 1887 hylkäsi ajatuksen perustaa vaivaistalo.
Tällöin Hjerpe kuitenkin yritti, että asian käsittelyä jatkettaisiin edes komitean
kautta. Kuitenkin terveys oli kovan työn vuoksi mennyt, ja sairastuttuaan eräissä
lukusissa Hjerpe kuoli 10. maaliskuuta 1888. Hänen hautaan siunaamisensa
toimitti Hedberg, joka toimi tuolloin Kemiön kirkkoherrana. Samassa haudassa
lepäävät jo hänen vuonna 1872 kuollut äitinsä sekä siskonsa, joka eli vielä
hänen kuollessaan. Nämä siis ilmeisesti elivät hänen kanssaan. Hän itse oli
koko elämänsä naimaton.
Myös Hjerpen siskon Henrika Hypatian viimeinen leposija on Sauvon mullissa. Itse otettu. |
Hjerpen muisto on niin
Sauvossa kuin evankelisessa liikkeessä hiipunut, kuten psalmissa sanotaan: "ja kun tuuli käy yli, ei häntä enää ole.
eikä hänen asuinsijansa häntä tunne" (Ps. 103:16) Hänellä ei ollut laajaa kirjallista tuotantoa
tai merkittävää asemaa, joka olisi säilyttänyt hänen muistonsa. Tosin yhdestä
hänen saarnastaan näyttäisi evankelinen Todistajaseura ottaneen uuden painoksen
vielä 1945, mutta sen jälkeen ei ilmeisesti ole painettu niitäkään. Kuitenkin
hän oli aikanaan hyvin arvostettu ja tunnettu, rakastettukin julistaja laajalle
alueelle. Siksi onkin Sauvon hautuumaalle kunniaksi, että hän lepää juuri
siellä, missä hän jo eläessään olisi tahtonut viimeisen leposijansa olevan. Jos
joskus satut kulkemaan hänen leposijansa ohi älä tyydy vain kummastelemaan
erikoista nimeä vaan tervehdi kunnioituksella Sauvoa rakastanutta "Perttelin profeettaa". "Muistakaa johtajianne, jotka ovat puhuneet
teille Jumalan sanaa; katsokaa, kuinka heidän vaelluksensa on päättynyt, ja
seuratkaa heidän uskoansa." (Hepr. 13:7)
Lähteet:
Hjerpe, Erik Daniel. Suomen papisto 1800–1920 -verkkojulkaisu. Helsinki:
Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, 2017 (viitattu 15.5.2020) https://kansallisbiografia.fi/papisto/henkilo/609
Hjerpe, Hegesippus Hippolytus. Suomen papisto 1800–1920 -verkkojulkaisu. Helsinki:
Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, 2017 (viitattu 15.5.2020) https://kansallisbiografia.fi/papisto/henkilo/612
Hongisto,
Birgitta: Sauvon kunnan koululaitos 100
vuotta 1887-1987. 1987.
Koskenniemi,
Lauri: Suomen evankelinen liike
1870-1895. 1967.
Katsausta sivistys- ja talouselämään
Angelniemellä. Uusi Aura nro 83, 25.3.1924. https://digi.kansalliskirjasto.fi/sanomalehti/binding/1504247?page=8
Kujanen,
Hannu: Sauvon historia II. 1996.
Muistosanoja äsken awatulla haudalla.
Turun lehti nro 85, 21.7.1888. https://digi.kansalliskirjasto.fi/sanomalehti/binding/461609?page=2
Schmidt, W.A.: Fredrik Gabriel Hedberg. 1951.
Takala,
Lauri: Suomen evankelisen liikkeen
historia II. 1844-1851. Toinen nide. 1937.
Takala,
Lauri: Suomen evankelisen liikkeen
historia III. 1852-1873. 1948.
Wennerström,
Ludvig: Tilastollinen ja biografillinen
Suomen evankelis-lutherilaisten seurakuntain ja papiston matrikkeli. 1885.
Wennerström,
Ludvig: Hegesippus Hippolytus Hjerpe. Muutamia
muistosanoja.Kotimatkalla 1909. https://digi.kansalliskirjasto.fi/aikakausi/binding/832778?page=47
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti